CHICAGO (bloomberg) -- UAL, de moedermaatschappij van United Airlines, neemt voor 11,6 miljard dollar, ruim 500 miljard frank, US Airways over. Deze overname, de grootste in de Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis, kan een nieuwe concentratiegolf in de Amerikaanse luchtvaart teweegbrengen.

In de VS werd het luchtvaartverkeer eind jaren '70 bijna van de ene dag op de andere gedereguleerd.

Capaciteit, frequentie, routes en tarieven, alles kwam voortaan tot stand door de vrije markt. Dat leidde in het begin tot een explosie van het aantal luchtvaartmaatschappijen en tot dalende tarieven.

Maar veel nieuwkomers verdwenen even snel als ze gekomen waren. Om de kosten te drukken en schaalvoordelen te realiseren, gingen luchtvaartmaatschappijen de krachten bundelen. Volgens het Amerikaanse ministerie van Verkeer hebben nu zes maatschappijen 80 procent van de binnenlandse markt in handen, een hogere concentratiegraad dan voor de deregulering.

Gevolg is dat er op de meeste routes weinig of geen concurrentie is, waardoor de tarieven in reële termen gemiddeld een kwart hoger liggen dan in 1979.

Met de overname van US Airways, de nummer 6 uit de sector, door United, de nummer 1, worden de kaarten in de sector opnieuw geschud.

United betaalt 4,3 miljard dollar voor US Airways, of 60 dollar per aandeel, meer dan het dubbele van de slotkoers van US Airways eergisteren. Dat moet kandidaten voor een tegenbod afschrikken. Verder neemt UAL 1,5 miljard dollar schulden en voor 5,8 miljard dollar operationele leasingcontracten over.

Als de Amerikaanse antitrustautoriteiten de overname goedkeuren, krijgt United een steviger voet aan de grond aan de Oostkust, waar het totnogtoe onder lag bij concurrenten als Delta Air Lines. De fusiemaatschappij zal 145.000 werknemers tellen en een omzet halen van ruim 25 miljard dollar, 1.100 miljard frank.

US Airways werd de jongste jaren geplaagd door sociale onrust en technische problemen. In een jaar tijd zakte de koers met praktisch de helft.