British Airways moest gisteren, zoals verwacht, zijn eerste verliescijfers bekendmaken sinds de privatisering 15 jaar geleden. De maatschappij houdt haar dividend wel ongewijzigd op 17,9 pence als bewijs van vertrouwen in het nakend herstel.

De grootste Europese luchtvaartmaatschappij leed in het boekjaar 1999/2000, eindigend op 31 maart, een verlies van 244 miljoen pond (ruim 15 miljard frank), als de 249 miljoen eenmalige opbrengsten uit de verkoop van activa niet worden meegerekend. Dat verlies is iets minder groot dan analisten hadden voorspeld.

Dat zou er kunnen op wijzen dat de omstandigheden gunstiger worden. Volgens BA steeg de yield -- de gemiddelde opbrengst per passagier per kilometer -- in het vierde kwartaal met 3,3 procent, na een stijging met 3,2 procent in het derde kwartaal. De bezettingsgraad in april lag 3,1 procent hoger dan een jaar geleden. De keuze van de vorige afgevaardigd bestuurder, Bob Ayling, om capaciteit te verminderen en zich te concentreren op rendabele trafieken lijkt vruchten af te werpen.

Maar voorzitter Lord Marshall bleef gisteren voorzichtig. Het zal volgens hem nog een tijdje duren voor de aangekondigde beperking van het aantal aangeboden zetels in de sector zich zal laten voelen. Daar komt bij dat de kosten de hoogte worden ingejaagd door de hoge brandstofprijzen en de hoge koers van het pond ten opzichte van de euro.

Tegenover analisten krabbelde de directie van British Airways terug van het streefdoel om tegen 2003 weer een winstmarge van 10 procent te halen. Vooral dat laatste duwde de koers van BA gisterochtend naar beneden.

  • Deze dagelijkse rubriek signaleert en verklaart opvallende koersbewegingen van een aandeel.
  • U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

    Lees gratis ›

    Geen betaalgegevens nodig