BRUSSEL -- De staking van de brandweerlui die de luchthaven van Zaventem vorige week dinsdag enkele uren platlegde, leverde Eurostar een topdag op. Ruim duizend zakenmensen ruilden het vliegtuig voor de trein naar Londen.

De kassa rinkelde voor Eurostar, want die onverwachte reizigers kwamen niet in aanmerking voor korting. De reis naar Londen kostte hen 6.500 frank (2de klasse) of 9.500 frank (1ste klasse). Een flinke opsteker voor Eurostar, die het moeilijk blijft hebben, zeker in het aantrekken van zakenlui. Dat die mensen vorige week dinsdag allen plaats vonden in de Eurostar, is in dat verband veelzeggend.

De relatief lange rittijd (2.40 uur), het gebrek aan spoortraditie naar Londen en de harde concurrentiestrijd van de luchtvaartmaatschappijen spelen Eurostar parten. Een andere, veel gehoorde klacht van onder andere Eurostar-reizigers, het gebrek aan parkeerplaatsen in Brussel-Zuid, moet binnenkort tot het verleden behoren.

Op 19 juni gaat een eerste gedeelte van de nieuwe, met camera's beveiligde parking open, waardoor 500 plaatsen ter beschikking staan.

Na de zomer komen daar nog eens 1.000 plaatsen. Uiteindelijk moet de parking aan de Frankrijkstraat plaats bieden aan 2.500 auto's.

De NMBS biedt reisagenten en eigen loketbedienden intussen een nieuw verkoopsysteem voor internationale treinreizen aan, Atlantis genaamd. Reizigers die goed weten wat ze willen, kunnen ook zelf tickets kopen via het Internet. Volgens Daniël Desnyder, algemeen directeur Reizigers Internationaal, levert Internet de NMBS nu al een maandelijkse omzet van 8 miljoen frank op.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig