AARTSELAAR -- ,,Waarom zullen we duur doen?'' Dat is het motto van de Kwantum-woondecoratiewinkels in Nederland. Sinds deze maand kunnen ook de Belgen in 24 vestigingen van de zelfbedieningsketen terecht. Met de komst van Kwantum komt er een einde aan Tonton Tapis, de tapijtketen die de laatste jaren zware verliescijfers voorlegde.

Kwantum wil zich profileren als goedkope, efficiënte zelfbedieningswinkel voor eigentijdse wooninrichting. De decoratieketen is de parel aan de kroon van de Nederlandse beursgenoteerde Macintosh Retail Group, onder andere bekend van Superconfex, Invito, Crusoë, Halfords en internetprovider My Web die binnenkort zijn intrede op de Belgische markt doet.

In Nederland waren de 78 Kwantumvestigingen met hun 7 miljoen klanten vorig jaar goed voor een omzet van 330 miljoen euro (13,3 miljard fr.) en een nettowinst van 19,3 miljoen euro (778 miljoen fr.), bijna de helft van de groep.

,,Wij willen de Aldi van de woondiscount zijn'', zegt commercieel directeur Philippe Rogge. ,,Wij mikken op de slimme koper die kwaliteit wil tegen een scherpe prijs.'' Het accent ligt in België wel meer op service en kwaliteit, terwijl de Nederlanders vlugger met zuivere portemonneevoordelen te overtuigen zijn.

,,En er zijn nog wel meer verschillen tussen de Nederlandse en Belgische winkels'', beweert Rogge. ,,Zo zijn Nederlanders verzot op zonneweringen terwijl dat hier niet zo ingeburgerd is. Nederlanders verven rechtstreeks, terwijl Belgen eerst een grondlaag gebruiken. In Nederland zijn de winkels ook groter en is ruimte voor meubelen, elektro- en doe-het-zelf-materiaal. Hier vind je dat niet terug.''

In België is het wel nog zoeken naar een balans in het assortiment. ,,Nu kiezen we in onze grotere vestingen voor matrassen als extra product en bijvoorbeeld niet voor verlichting.''

Het concept van Kwantum bestaat al sinds 1986. Ook in België bestonden toen vier vestigingen. In '92 heeft Macintosh de keten overgekocht en uitgebouwd in Nederland.

In datzelfde jaar kwam ook Tonton Tapis in handen van de Nederlanders. ,,Omdat de tapijtketen erg succesvol geweest was, hebben we eerst geprobeerd ze nieuw leven in te blazen. De markt heeft er echter anders over beslist'', zegt Rogge.

In het voorjaar van 1999 werd in Geel een Tonton Tapis-filiaal omgebouwd tot een winkel met het kernassortiment van Kwantum, verf, behang, vloerbedekking, stoffen en decoratie-artikelen. Dat bleek zo succesvol, dat de groep in sneltreinvaart Tonton Tapis-vestigingen heeft omgebouwd.

Van de 36 Tonton Tapis-winkels, zijn er nu 24 omgevormd tot Kwantum-vestigingen, telkens goed voor een investering van 10 miljoen frank. In Wallonië zijn er wel zes franchisenemers die nog doorgaan met Tonton Tapis.

,,Kwantum is niet zo functioneel opgevat als Tonton Tapis, eerder decoratief'', vindt Rogge. ,,De keten onderscheidt zich ook van bijvoorbeeld Brico of Gamma, die vooral op klussen gericht zijn. Zaken als Carpetland zijn dan weer op een product gefocust. Als je echt een vergelijking zoekt, denk ik eerder aan Leenbakker -- ook een Nederlandse groep -- of Blokker.''

In ieder geval profileert Kwantum zich als goedkoper alternatief. ,,Voor dezelfde kwaliteit zijn wij -- in Nederland -- absoluut de goedkoopste. In het algemeen bespaar je 5 procent. Onze eigen producten bieden we zelfs 15 procent onder de marktprijs aan.''

,,Die eigen labels kunnen zo goedkoop dankzij ons bureau in Hongkong (MacAsia)'', legt Rogge uit. ,,Op de Belgische markt kunnen we met onze 24 vestigingen genoeg inkoopvolume genereren om sterk te staan bij leveranciers.''

,,Internationaal kopen de Belgische en Nederlandse vestigingen en de Fransen van GP Décor gezamenlijk aan. Meer dan twintig mensen schuimen voor ons de markt in Azië en bijvoorbeeld Brazilië af om goederen die 'in de trend zitten' te kopen of te bestellen. Ze besteden daarbij vanzelfsprekend veel aandacht aan de strijd tegen kinderarbeid en voor ecologie.''

Dit jaar wil Kwantum in België al het winstpunt bereiken. De reclamecampagne loopt, de folders liggen klaar. Binnen drie jaar wil Kwantum uitgroeien tot een keten met vijftig vestigingen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig