STEENOKKERZEEL -- Belgocontrol, het autonoom overheidsbedrijf verantwoordelijk voor de veiligheid in het luchtruim boven België en op de luchthavens, start midden dit jaar met de bouw van een nieuwe verkeersleidingstoren op de luchthaven van Zaventem. Het gaat om een investering van 50 miljoen euro.

Belgocontrol bouwt de toren, die 65 meter hoog moet worden, in Steenokkerzeel, aan de oostkant van de luchthaven. Vandaaruit hebben de vliegtuigbegeleiders een perfect zicht op alle startbanen.

De huidige verkeerstoren, die in gebruik genomen is naar aanleiding van de wereldtentoonstelling in 1958, was verbonden aan het oude luchthavengebouw, en mat 45 meter. Die toren blijft wel behouden voor noodgevallen. De luchthaven in Zaventem is al jaren bezig met een expansie. Midden dit jaar wordt de nieuwe pier A in gebruik genomen. Eerder al bleken een nieuw luchthavengebouw en nieuwe inschepingspieren nodig. Belgocontrol, dat de plannen voor een nieuwe toren lanceerde in 1998, was door die nieuwe hindernissen genoodzaakt in juni 2001 een voorlopige verkeerstoren op te richten, achter pier A. Die zal worden afgebroken.

Met de nieuwe toren in Steenokkerzeel moet Belgocontrol klaar zijn voor de verhoopte toekomstige ontwikkeling van Zaventem en de luchtvaart, maar hij moet ook de mogelijkheid geven het hoofd te bieden aan de verwachte technologische evolutie. De afhandeling van het vliegverkeer moet hierdoor vlotter en veiliger kunnen.

De werkzaamheden starten deze zomer, de toren en het bijbehorende gebouw moeten eind 2004 klaar zijn. 20 miljoen euro gaat naar de bouw, 30 miljoen euro dient voor de technologische snufjes.

Zo krijgt de toren nieuwe communicatiesystemen voor simultane uitwisseling van informatie met piloten, luchtvaartmaatschappijen, verkeersleidingscentra, Eurocontrol en de luchthavens.

Een piloot zal voortaan in de cockpit automatisch instructies krijgen over opstijgen en route via zijn schermen, in plaats van via de radio en de koptelefoon. Op de grond komt er automatische lichtbegeleiding, onder andere om de startbanen optimaal te benutten.

Voor een betere zichtbaarheid komt er een nieuw radarsysteem. Ook dat moet de stiptheid van het luchtverkeer en de veiligheid bevorderen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig