BRUSSEL -- De ex-Sabena-personeelsleden die gesolliciteerd hadden bij DAT, kregen vorige vrijdag een brief in de bus met de melding dat de selectieprocedure was opgeschort. Politiek lijkt dat geen pijnpunt meer, zelfs niet in Wallonië.

Terwijl het lange tijd was voorgesteld dat er bij het nieuwe DAT ruim 2.600 personeelsleden aan de slag zouden kunnen, bleek de voorbije dagen dat bij de fusiemaatschappij van DAT en Virgin Express in eerste instantie slechts plaats is voor 1.500 personeelsleden. Dat is zelfs een inkrimping tegenover de huidige bezetting en laat hoegenaamd geen ruimte voor ex-Sabena-personeelsleden.

Hun hoop op een nieuwe job bij DAT werd de voorbije dagen volledig de bodem ingeslagen. ,,Wellicht hebt u via de pers vernomen dat er de voorbije dagen een akkoord werd bereikt voor de oprichting van een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij. Op dit ogenblik worden de verschillende alternatieven voor deze nieuwe maatschappij afgewogen'', staat te lezen in een brief die ex-Sabena-personeelsleden die de voorbije weken hadden gesolliciteerd bij DAT, in de bus gekregen. ,,Gezien de onderhandelingen lopende zijn, spijt het ons u te moeten meedelen dat we nog niet in staat zijn onze selectieprocedure voort te zetten. We hopen dat u begrip kunt opbrengen voor deze situatie, in deze voor u moeilijke omstandigheden.''

Heel wat ex-Sabena-werknemers hebben de voorbije dagen contact gezocht met VG Airlines en Thomas Cook Airlines. ,,Dat lijkt ons veel zekerder en meer mogelijkheden te bieden dan DAT'', liet een cabinepersoneelslid dat anoniem wenste te blijven, verstaan.

De Waalse minister van Economie, Serge Kubla, die onlangs nog garanties vroeg voor Waalse werkgelegenheid bij DAT, kan niet anders dan volgen. ,,Indien het fout loopt met DAT, is overeengekomen dat we de Waalse investering kunnen omzetten in een investering in luchthavenuitbater Biac. Het geld is dus nooit verloren'', zegt woordvoerder Yves Van der Cruyssen. ,,Over de verdeling van Vlaams en Waals personeel bij DAT hebben we garanties gekregen. We weten dat we niet moeten dromen om veel werk te kunnen geven aan de ex-Sabena-werknemers.''

Andrew Yip Hon Mun, de Belgische general manager van Singapore Airlines, liet gisteren weten dat Singapore Airlines geen interesse heeft om een belang te nemen in DAT. Verschillende partijen zouden graag Singapore Airlines aantrekken om, eenmaal DAT en Virgin Express gelanceerd, eventueel samen te werken om Brussel uit te bouwen als een soort Europese hub voor de Aziatische maatschappij. Singapore Airlines vliegt sinds 1979 driemaal per week tussen Brussel en Singapore. Op bepaalde momenten vloog Singapore Airlines echter ook naar New York vanuit Zaventem, wat erg interessante extra trafiek opleverde voor Zaventem. Door het wegvallen van Sabena zijn Zaventem en DAT op zoek naar een nieuwe intercontinentale maatschappij die Zaventem wil uitbouwen en klanten wil aanvoeren voor DAT's Europees netwerk, en omgekeerd.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig