BRUSSEL/GENK -- De arbeiders bij Ford Genk schorten hun acties niet op zolang de directie niet tegemoet komt aan een reeks eisen. Die eisen worden opgesomd in een bundel die gisteravond aan de directie is overhandigd.

De bonden willen dat personderdelen die nodig zijn voor de productie van de Transit en van Volvo-modellen, terugkomen naar Genk. De onderdelen voor de Transit moeten terugkomen uit Turkije. Op die manier willen de bonden de Transit-productie in Genk als hefboom gebruiken om toezeggingen los te krijgen.

Voorts eisen de bonden in hun bundel een geschreven en ondertekend contract over de komst van de nieuwe Mondeo naar Genk, en schrapping van de deadline voor de sociale onderhandelingen. De directie wil die op 31 maart afgerond hebben, maar de bonden gaan daar niet mee akkoord. ,,We willen zo snel mogelijk vooruitgaan, maar een deadline zien we niet zitten'', aldus Theo Van Gompel van het ACV.

Zolang de directie op die eisen niet is ingegaan, zijn werkonderbrekingen niet uitgesloten. Ook de blokkades, onder meer van de geproduceerde Transits, blijven gehandhaafd tot er een positief antwoord is. De vakbondsvergadering duurde gisteren erg lang en werd op vraag van de liberale bond een tijdlang geschorst. Dat wijst op interne verdeeldheid binnen het vakbondsfront. Het front heeft zich nu echter wel verenigd achter de eisenbundel.

De Vlaamse regering heeft gisteren geld vrijgemaakt voor een andere autobouwer, Volvo in Gent. De vlakbijgelegen houtimporteur Sidoco krijgt 12 miljoen euro om te verhuizen, zodat er grond vrijkomt voor bijkomende productielijnen bij Volvo.

In Limburg was er gisteren ook goed nieuws op de arbeidsmarkt. Bij Hansen Transmissions, de producent van tandwielkasten voor windturbines, gaat de zoektocht naar technisch geschoolde arbeiders voor de fabriek in Lommel onverminderd door. Een investeringsprogramma dat begin 2002 op gang werd getrokken, is goed voor 300 jobs, waarvan er nog 200 ingevuld moeten worden.