AMSTERDAM (anp, reuters) -- VNU verkoopt zijn tijdschriften naar eigen zeggen ,,met pijn in het hart''. En ook een beetje in de portemonnee, want de Nederlanders hadden op een hogere opbrengst gerekend.

De magazineverkoop was nodig om een belangrijk deel te financieren van de overname door VNU van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau ACNIelsen. Het overnamebedrag van 2,6 miljard euro (105 miljard frank) werd totnogtoe gefinancierd met leningen.

De tijdschriften leveren nu 1,25 miljard euro op. VNU onderhandelt nog over de verkoop van zijn educatieve uitgeverijen met de Britse durfkapitalist 3i. Analisten schatten de opbrengst hiervan op 200 tot 250 miljoen euro (10 miljard frank).

Financieel directeur Frans Cremers geeft toe dat VNU op een hogere opbrengst had gerekend. Maar hij noemt het wel een ,,realistische prijs gezien de huidige economische omstandigheden.'' Analisten zeiden vorige maand nog dat VNU geen vrede kon nemen met een bedrag onder de 1,3 tot 1,5 miljard euro.

De groep blijft trouwens nog zitten met belangen in de Russische Independent Media Holding en de Nederlandse CVI Media Group. Volgens Cremers stellen die afdelingen niet zoveel voor. Er zal een koper voor worden gezocht, maar ,,er is geen haast bij''.

Als alle verkopen achter de rug zijn, moet VNU omgeturnd zijn tot een leverancier van consumenteninformatie met drie poten: marketing en media-informatie, zakelijke informatie en informatiegidsen.