BRUSSEL (anp, eigen berichtgeving) -- De naam SanomaWSOY mag dan onbekend klinken in Vlaamse oren, het gaat wel om de grootste beursgenoteerde mediagroep van Scandinavië. En dat wil wat zeggen, want het noorden telt heel wat mediaconglomeraten van Europees formaat.

SanomaWSOY ontstond in mei 1999 uit de fusie van de krantengroep Sanoma en de mediagroep Werner Söderström Oy (WSOY). In hetzelfde jaar verwierf de groep een beursnotering in Helsinki. Beide partners hebben hun roots in de 19de eeuw. De groep bestaat uit vijf divisies, waarvan de tijdschriftendivisie totnogtoe de op één na kleinste was (zie tabel). Na de overname van de magazines van VNU ontpopt het concern zich echter tot een Europese tijdschriftenuitgever, met een belangrijke bijkomende activiteit in Finland. De tijdschriftentak Helsinki Media is de Finse marktleider met vrouwen- en familiebladen, computertijdschriften en stripboeken. Helsinki Media geeft ook drie Zweedse tijdschriften uit.

Voor Sanoma gaat het om de eerste grote stap in het buitenland. De groep bevestigt daarmee de trend dat grote Scandinavische mediahuizen steeds vaker hun jachtterrein naar het zuiden verleggen. Andere pioniers zijn de Zweedse Modern Times Group, die in verschillende Europese landen gratis kranten lanceerde, en de tv-groep SBS, onder meer eigenaar van VT4. Ook de Noorse uitgever Schibsted laat af en toe van zich horen, zoals in het (afgesprongen) dossier van de verkoop van de Financieel-Economische Tijd . Dat Scandinavië zoveel grote uitgevers telt, komt in grote mate door de bloeiende ,,leescultuur'' in het noorden, waar het bijna abnormaal is om géén krant te lezen.

SanomaWSOY tekende vorig jaar ambitieuze groeiplannen uit. Tegen 2005 wil het zijn omzet verdubbelen tot 2,5 miljard euro (100 miljard frank). En dat kan alleen via buitenlandse overnames. De interne groei bedraagt amper 5 procent per jaar, en overnames in eigen land zijn uitgesloten wegens concurrentie-overwegingen. Het bedrijf is eigenaar van de twee grootste Finse kranten: Ilta-Sanomat en Helsingin Sanomat. Het is ook uitgever van de Finse Donald Duck, net als VNU in Nederland trouwens. Van nieuwe media moest Sanoma totnogtoe niet veel hebben: slechts 5 procent van de omzet komt uit het Internet en elektronische diensten. Tot voor kort was Sanoma een echt familiebedrijf. De familie Erkko heeft het er sinds 1927 voor het zeggen. Na de fusie met WSOY nam de invloed van de Erkko's wat af, maar de familie is nog altijd voor een kleine helft eigenaar van het concern.

Als grootaandeelhouders herinvesteerden de Erkko's de voorbije jaren hun winst grotendeels in het bedrijf, in plaats van het als dividend uit te keren. Daardoor levert de financiering van de overname geen groot probleem op. Sanoma heeft naar schatting ruim 200 miljoen euro (8 miljard frank) in kas. Toch wordt bij de banken aangeklopt voor 1,2 miljard euro (48 miljard frank) aan kredieten, en zou er later dit jaar een converteerbare lening worden uitgegeven ter waarde van 250 miljoen euro (10 miljard frank). Sanoma zei vrijdag ook een beursnotering op Euronext te overwegen.