Er was gisteren nagenoeg geen aandelenmarkt te vinden die niet op een of andere manier reageerde op de duik van de Amerikaanse technologiewaarden de dag voordien. De Aziatische markten kregen klappen, de Europese beleggers aarzelden aanvankelijk, maar stapten dan toch in de markt toen bleek dat hun Amerikaanse collega's op technologie- en telecomkoopjes begonnen te jagen.

Een rapport van de Amerikaanse investeringsbank Morgan Stanley Dean Witter zorgde voor heel wat onrust op de markten in Azië. MSDW voorspelt daarin dat de vraag van de Amerikaanse telecombedrijven naar componenten waarschijnlijk gevoelig zal verminderen. Niet echt verrassend, maar als het van een gezaghebbende bron komt maakt zo'n boodschap altijd meer indruk.

Fujitsu, de belangrijkste Japanse producent van computers, dook 5,2 % omlaag, gevolgd door Furukawa, de nummer twee onder de Japanse producenten van optische kabels, die 4,4 procent verloor. Verder zakten Sony (-2,2 %), NEC (-2,4 %) en Hitachi (-2,6 %) alle drie naar hun laagste koers sinds een jaar.

Elders in het Verre Oosten kregen Hyundai Electronics (-2,1 %), China Mobile (-1,5 %) en Hutchinson Whampoa (-1 %) een stevige tik. Terwijl in Australië de hele markt te lijden had van een rapport van Merrill Lynch waaruit blijkt dat het van einde 1998 geleden is dat de professionele beleggers nog zo weinig belegden in Australische dollars.

In Europa aarzelden de beleggers eerst na het debacle van de dag voordien op Nasdaq. Maar toen na de middag bleek dat de Amerikaanse collega's op koopjesjacht trokken, kwamen ook hier de beleggers in actie. In tegenstelling tot New York kregen in Europa vooral traditionele waarden de voorkeur. Er was een uitgesproken voorkeur voor weinig conjunctuurgevoelige waarden met stevige winstvooruitzichten.

Safeway, de vierde grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, schoot 7,7 % omhoog en BAT, de nummer twee onder de tabaksproducenten, boekte 5,5 % winst.

Total Fina en andere oliemaatschappijen haalden winsten binnen van rond 2 % en LVMH, het grootste luxemerk ter wereld, klom 2,3 % na de aankondiging dat het 51 % neemt in het kapitaal van La Samaritaine.

Bij de autoproducenten was Renault uitblinker met 6,2 % winst. Het Franse merk staat op de vijfde plaats in Europa en haalde voordeel uit een mededeling dat zijn participatie van 36,8 % in Nissan de resultaten tijdens de tweede helft van het jaar met 453 miljoen euro zal optrekken. Dat is een stuk meer dan verwacht.

DaimlerChrysler echter zakte nog maar eens 2,2 % en dat bracht het verlies voor de jongste vijf dagen op 15 %. Het Duits-Amerikaanse merk moest in vergelijking met november vorig jaar al 40 % prijsgeven.

In Amerika veerden de technologiewaarden aanvankelijk op in een verwachte reactie op de felle verliezen van de voorbije dagen. Maar kort na de opening van de markten maakte het VS-ministerie van Handel bekend dat het handelstekort in september is opgelopen tot 34,26 miljard dollar. Dat is 15 % meer dan in augustus en een recordpeil.

Het snel oplopende tekort suggereert dat de Amerikaanse economische groei sneller vertraagt dan tot nu toe verwacht werd. Als die tendens bevestigd wordt is dat slecht nieuws voor de bedrijfswereld die zijn afzetmarkt ziet krimpen.

Zowel de Dow Jones als de Nasdaq klommen snel een half procent hoger, maar bleven dan hangen. De Dow eindigde op 10.494,5 punten, de Nasdaq op 2.871,24 punten.