Vice-president John Fleming
© mdg
BRUSSEL/GENK -- De Europese directie van Ford heeft de vestiging in Genk uitgekozen om de nieuwe Mondeo-personenwagen te bouwen. Genk geniet bovendien ,,de voorkeur'' om de ,,aanmaak van twee andere producten'' toegewezen te krijgen, maar die beslissing valt pas midden november. In ruil moeten vakbonden en personeel akkoord gaan met het verlies van 3.000 banen.

Het was vice-president John Fleming van Ford Europa die de beslissing over de Mondeo gisteren kwam meedelen aan de ondernemingsraad in Genk. Volgens Fleming is Genk favoriet om bijkomende productie toegewezen te krijgen. Maar het is de Amerikaanse groepsdirectie van Ford die beslist waar, onder meer, de opvolger van de Galaxy-monovolumewagen gebouwd gaat worden.

Die beslissing valt midden november. Dat is vroeger dan gepland, ,,om de onzekerheid bij het personeel over de toekomst van Ford in Genk weg te nemen''. Een en ander zou een investering met zich meebrengen door Ford van 500 á 600 miljoen euro.

De vakbonden kregen ook minder aangenaam nieuws te horen. De afslanking van de fabriek gaat onverkort door. De productie van de Transit verdwijnt en het collectief ontslag van 3.000 werknemers blijft behouden. De directie wil dat de onderhandelingen over een sociaal begeleidingsplan zo vlug mogelijk beginnen en dat de vakbonden stoppen met hun tactiek van werkonderbrekingen en terugkeren naar een ,,normale productie''. Dat is volgens John Fleming ,,de beste garantie om de beslissing over nieuwe investeringen in het voordeel van Genk te beïnvloeden''.

Veel vakbondsmilitanten reageerden gisterenavond met scepcis op de ,,boodschap van hoop''. ,,We hebben al veel beloftes van Ford gekregen, en weten intussen wat die waard zijn'', klonk het bitter. ACV-secretaris Theo Vangompel had het over ,,een gebrek aan vertrouwen in de directie''. Gisteravond lieten de bonden weten dat ze hun acties voorlopig niet opschorten, omdat het vertrouwen in de directie nog niet hersteld is.

Om hun verdere strategie te bepalen, willen de bonden afwachten hoe vandaag het Ford-personeel zelf reageert. Tegenover elkaar staan de 3.000 arbeiders die wegmoeten en de kleine 5.000 die mogen blijven.

Premier Guy Verhofstadt toonde zich gisteren tevreden. Hij noemde het een ,,belangrijke en positieve beslissing die de toekomst van Ford Genk veiligstelt''. De Vlaamse regering is bereid om overheidssteun toe te kennen als de beloofde investeringen doorgaan. Volgens Europese regels gaat het om maximaal 4,2 procent van het investeringsbedrag, ongeveer 20 miljoen euro.

Bij Volkswagen in Vorst hebben directie en vakbonden gisteren een akkoord gesloten over aanwervingen om de geplande productie-uitbreiding voor het nieuwe Golf-model op te vangen. Het gaat om 320 bijkomende banen, vooral jongerenstages (170) en tijdelijke contracten (110).