ANHEUSER-BUSCH: Verhoogt belang in Chinese Tsingtao - BERTELSMANN: Sluit Duitse on line boekenverkoop - EUROTUNNEL: Drie procent meer omzet - HASBRO: Winst met tien procent omhoog - KIRCHMEDIA: Gewild overnamedoel


ANHEUSER-BUSCH: Verhoogt belang in Chinese Tsingtao
De Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch heeft zijn belang in het Chinese Tsingtao Brewery verhoogd van ongeveer 4,5 tot 27 procent. Daarmee krijgt Anheuser-Busch een steviger voet aan de grond in de snelgroeiende Chinese biermarkt, waar de gemiddelde consumptie met zo'n 6 procent per jaar stijgt. Tsingtao controleert ongeveer 11 procent van de Chinese biermarkt. Anheuser-Busch is ook met zijn eigen merk Budweiser al aanwezig in China.


BERTELSMANN: Sluit Duitse on line boekenverkoop
Bertelsmann, de grootste Duitse mediagroep, sluit voor het einde van dit jaar Bol Duitsland. Bol is de afdeling van Bertelsmann die via het Internet boeken aan de man brengt. Voor Bol Duitsland werken vijftig mensen. De verkoop van Bol in Zweden is bijna rond. Over Bol Nederland lopen gesprekken met geïnteresseerde kandidaten. De mediagroep wil een groot deel van de verlieslatende internetactiviteiten verlaten en zich toespitsen op de televisie-, muziek-, en uitgeefactiviteiten.


EUROTUNNEL: Drie procent meer omzet
Eurotunnel, de vennootschap die de Kanaaltunnel uitbaat, heeft in het derde kwartaal een omzet geboekt van 149 miljoen pond (235,4 miljoen euro). Tijdens dezelfde periode vorig jaar bedroeg de omzet 144,8 miljoen pond (228,7 miljoen euro). Eurotunnel verwacht dat de kasstroom dit jaar het break-even-punt bereikt.


HASBRO: Winst met tien procent omhoog
De Amerikaanse speelgoedproducent Hasbro heeft in het derde kwartaal een nettowinst behaald van 55,8 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar bleef de winst nog steken op 50,6 miljoen dollar. De omzet viel wel met 8,2 procent terug tot 893,4 miljoen dollar, maar dankzij kostenbesparing kon toch een winstgroei van tien procent worden opgetekend.


KIRCHMEDIA: Gewild overnamedoel
Televisiegroep Mediaset van de Italiaanse regeringsleider Silvio Berlusconi lanceert samen met het Franse TF1 en de Amerikaanse filmproducent Haim Saban een overnamebod op het Duitse KirchMedia. Dat meldde de Financial Times gisteren.

De Italiaanse groep heeft al 2,48 procent van KirchMedia, de kern van het vroegere media-imperium van Leo Kirch, in handen via de holding Fininvest. De interesse zou vooral uitgaan naar de tv-zenders van KirchMedia.

Naast de alliantie Mediaset-TF1-Saban zijn nog twee andere groepen in de running voor de overname van het noodlijdende bedrijf. Zo ging de Duitse Commerzbank een alliantie aan met de bank Lehman Brothers, de Saoedische prins al-Wahid en de Duitse distributieketen Rewe. De andere kaper op de kust is de Duitse uitgever Heinrich Bauer, in een alliantie met HypoVereinsbank.