NEW YORK (reuters) -- De Amerikaanse groep Anheuser-Busch, de grootste brouwer ter wereld, gaat zijn belang in de vooraanstaande Chinese brouwer Tsingtao Brewery Co optrekken tot 27 procent tegen het einde van dit decennium. Zo maakten beide bedrijven bekend. Bedoeling van Anheuser-Busch is om nadrukkelijker in te spelen op de snelgroeiende maar moeilijke Chinese biermarkt.

Tsingtao is de grootste brouwer in China en zal een converteerbare obligatielening uitgeven in drie schijven van in totaal 182 miljoen dollar. De Chinese overheid zal na omzetting van alle obligaties de belangrijkste aandeelhouder blijven met een belang van 30,56 procent maar de Budweiser-brouwer wordt de belangrijkste niet-Chinese partij.

De Amerikanen komen ook volgens het gewicht van hun belang in alle organen van het bedrijf zoals raad van bestuur en bijbehorende comités. Tsingtao zal ook een beroep kunnen doen op technische en managementassistentie van Anheuser-Busch. Bijvoorbeeld om het Tsingtao-bier, dat nu in 48 brouwerijen vervaardigd wordt, eenzelfde smaak te geven.

Anheuser-Busch heeft nu een belang van 4,5 procent in Tsingtao maar zal dat stapsgewijs kunnen verhogen tot 27 procent. Tsingtao, opgericht in 1903 door Duitsers in de Oostelijke havenstad Qingdao, heeft een marktaandeel van 12 procent in China. Anheuser-Busch betaalt bij uitgifte van de obligatie 116,4 miljoen dollar en nog eens 65,2 miljoen dollar volgend jaar.

Anheuser-Busch is in productietermen zes keer belangrijker dan Tsingtao dat sinds 1997 40 brouwerijen opkocht. Anheuser-Busch bezit in China al 98 procent van Budweiser Wuhan International Brewing Co. Elders bezit de groep 50 procent van Grupo Modelo, de grootste Mexicaanse brouwer bekend van Corona.