BRUSSEL -- De omschakeling naar de euro is voor bedrijven een grotere opgave dan de voorbereiding op het jaar 2000. Het succes van de computerovergang bij het nieuwe millennium heeft echter een gevoel van veiligheid gecreëerd. Dat zou nefast kunnen blijken, waarschuwt IT-bedrijf Siemens. Bedrijven die de euroconversie uitstellen zullen bovendien onvoldoende specialisten vinden als iedereen eind volgend jaar op hetzelfde moment panikeert.

,,Nu de fatale datum van 1 januari 2002 met rasse schreden nadert, moeten de organisaties die hun IT-systemen nog niet aangepast hebben, zich dringend bewust worden van de complexiteit van de europrojecten en het risico van een gebrek aan gespecialiseerd personeel in 2001'', zei Jan Deprest, directeur van Siemens Business Services, gisteren tijdens een persconferentie.

De helft van de periode van drie jaar waarin voorzien is voor de conversie, is al verstreken. Een meerderheid van de bedrijven is echter nog niet in staat om rekeningen op te stellen in euro. Uit een studie van de Europese Commissie blijkt dat 18 procent van de bedrijven zelfs meent dat het niet mogelijk zal zijn transacties in euro te verrichten voor 2002, dus na de definitieve intrede van de Europese eenheidsmunt. Bij de kmo's zijn de cijfers nog verontrustender: de helft wacht op 2002.

Afwachten is echter gevaarlijk. De euro is niet zomaar een extra munt, niet zomaar een verandering die opgelost wordt door wat getallen om te zetten of een nieuw programma te installeren, maar een fundamentele verandering.

,,De euroconversie is niet alleen een IT-probleem, maar beïnvloedt het hele bedrijf en de commerciële strategieën'', zegt Deprest. ,,De euro heeft een impact op management, marketing, communicatie, verkoop, aankoop, fiscaliteit, boekhouding of lonen. Een euroconversie duurt dan ook minstens zes maanden.''


Partners
Siemens is al sinds oktober vorig jaar volledig overgeschakeld op de euro en ervaarde zelf het grote verschil tussen het jaar 2000 en de euro. Bij de IT-groep is twee derde van de inspanningen en middelen naar het europroject gegaan, slechts een derde naar Y2K.

,,Een belangrijke tip is duidelijke afspraken te maken met partners'', zegt project manager Daniel Hendrix. Van de leveranciers van Siemens is al 55 procent omgeschakeld, bij de klanten 15 procent. ,,Wij ervaarden bijvoorbeeld heel wat strubbelingen bij de (eigen) sociale secretariaten die moesten volgen in de omschakeling. Zeker bij barema's -- van lonen, pensioenen of belastingen -- zijn komma's belangrijk. Die komma's liggen, door de afrondingen, niet altijd even duidelijk. Dat vereist grondige aanpassingen.''

,,We waarschuwen nu al, want in juli 2001 zullen er geen middelen meer zijn om in te grijpen. Daarvoor is er onvoldoende IT-personeel op de markt'', beweert manager Bernard Ypersiel. Siemens, naar eigen zeggen de nummer drie op de Belgische IT-consultingmarkt, heeft nog ruimte voor veertig grote klanten. ,,Meer kan niet.''