Met de aankoop van Clairol, een producent van haarverzorgings- en haarkleurproducten, bindt de Amerikaanse zeep-, luier- en schoonmaakmiddelenproducent Procter & Gamble niet alleen frontaal de strijd aan tegen zijn eigen kwakkelende aandelenkoers, maar ook tegen de vergrijzing in de meest letterlijke zin van het woord.

P&G -- nu al producent van shampoos zoals Head and Shoulders en Pantène -- koopt Clairol voor de lieve som van 4,95 miljard dollar (228 miljard frank) in contanten.

P&G verwacht dat de overname ongeveer 1,6 miljard dollar kan bijdragen tot zijn jaarlijkse omzet. De haarverzorgingsproducten van Clairol zijn goed voor een bijkomende omzet van zo'n 900 miljoen dollar, terwijl de haarkleuringsmiddelen nog eens een bijkomende verkoop van 700 miljoen dollar per jaar zouden moeten opleveren. P&G heeft zelf geen haarkleurmiddelen in zijn productenwaaier.

Clairol is, na L'Oréal, de nummer twee op de Amerikaanse markt voor haarkleuringsproducten, een markt die 1,55 miljard dollar per jaar waard is, en die twee keer zo snel groeit als die voor huishoudproducten. Analisten beschouwen de overname daarom als een opsteker voor P&G, dat al een poosje kampt met slabakkende verkopen en dat vorig jaar zijn geplande overname van American Home Products en Warner-Lambert gedwarsboomd zag.

Analisten verwachten dat P&G bij Clairol voor zo'n 200 miljoen dollar per jaar kosten kan besparen door het in te schakelen in zijn eigen distributie- en productiesysteem.

De verkoop van haarkleurmiddelen voor vrouwen is in de VS vorig jaar met 5,7 procent gestegen. In de voorbije vier jaar groeide de markt volgens het onderzoeksbureau AC Nielsen met liefst 42 procent. En verwacht wordt dat, naarmate de vergrijzing van de bevolking vordert, de markt zal blijven groeien.

Toch zien waarnemers ook minpunten aan de deal. Het prijskaartje voor Clairol ligt hoger dan de verwachte 4 tot 4,5 miljard dollar. Bovendien komt de overname op een moment dat P&G volop aan het afslanken is: er moeten 17.400 jobs sneuvelen, wat neerkomt op ruim 15 procent van het personeelsbestand. Ideaal is het moment dus niet echt voor een grote overname.

,,Maar'', riposteert CEO Alan Lafley, ,,wanneer je zo'n kans krijgt, moet je die grijpen. Het tijdstip voor een overname wordt bepaald door de verkoper, niet door de koper''. De verkoper is hier Bristol-Myers Squibb, dat zich meer wil gaan toeleggen op de ontwikkeling van geneesmiddelen en daarom onder meer Clairol wilde afstaan.

  • Deze rubriek belicht dagelijks een bedrijf dat in het nieuws staat.