BRUSSEL -- De Geschillencommissie Reizen heeft in 2000 ruim 6 miljoen frank schadevergoeding toegekend aan misnoegde toeristen. Dat is meer dan in 1999 (5,4 miljoen), maar het aantal klachten daalde met drie procent tot 1.407.

Van die klachtendossiers zijn er 207 behandeld. In 167 dossiers werd geheel of gedeeltelijk ingegaan op de schade-eis. Per dossier werd 36.494 frank toegekend, per reiziger gemiddeld 8.833 frank.

Dat het aantal klachten daalt tegenover 1999 is min of meer verrassend omdat in 2000 3,7 miljoen ,,georganiseerde'' reizen zijn verkocht bij touroperators, een stijging met 6 procent.

Zowat de helft van de geschillen had betrekking op de kwaliteit van de logies, voor de rest klaagden toeristen onder andere over vervoersproblemen (13 %), overboeking (7 %), uitstappen en bezoeken ter plekke (6 %) en prijsbetwistingen (1 %).

Voorzitter Hans De Coninck van de geschillencommissie, die zowat 50 ,,arbiters'' heeft, stelt tot zijn tevredenheid in het jaarverslag vast dat touroperators en reisbureaus er blijkbaar steeds beter in slagen om aan de verwachtingen van de reizigers te voldoen, onder andere dankzij een groeiend bewustzijn over de verhouding prijs-kwaliteit bij reisagent en reiziger.