LA LOUVIÈRE (belga) -- Gisteren werd in La Louvière het 43ste en laatste brugdeel van de Kanaalbrug geplaatst. Een massa van 63.450 ton -- een wereldrecord -- werd over drie meter naar zijn eindbestemming verschoven. De symbolische klus luidt het einde in van de laatste etappe in de modernisering van het Canal du Centre, de 30 kilometer lange verbinding tussen het Schelde- en het Maasbekken.

Vooraleer het kanaal gevuld kan worden, resten er nu nog waterdichtingswerken en het aanaarden tussen de verbindingsstukken. Deze opdracht van het Waalse ministerie uitrusting en vervoer is in handen van de tijdelijke vereniging Bageci-CFE-Franki Construct.

Dankzij de kanaalbrug kunnen binnenvaartuigen tot 1.350 ton boven de vallei van Thiriau du Sart passeren, met het drukke verkeersknooppunt tussen de N55 en N535 naar de industriezone Bracquegnies.

Momenteel verloopt het waterverkeer via het oude Canal du Centre, met een beperking tot 300 ton. Het hoogteverschil van 90 meter tussen het Schelde- en het Maasbekken wordt er overwonnen met behulp van vier hydraulische liften en 6 sluizen. Die hoogteverschillen worden in het nieuwe Canal du Centre uitgevlakt door de scheepslift in Strépy en door twee sluizen, wat een aanzienlijke tijdwinst oplevert.