NEW YORK/PARIJS (reuters, bloomberg) -- Omgerekend 16,7 miljard frank betaalt de Franse multimediagroep Vivendi voor een entreeticketje tot de muziekwereld op het Internet. Dat is de overnameprijs voor MP3.com.

MP3.com is een internetbedrijf dat internetgebruikers de mogelijkheid biedt op zijn website muziek op te slaan en af te spelen. MP3.com heeft licentieovereenkomsten met de vijf grote platenmaatschappijen en verschaft toegang tot de nummers van 150.000 artiesten uit 180 landen.

Via de overname van MP3.com verwerft de Franse multimediagroep Vivendi Universal, zelf al eigenaar van een van de grootste platenmaatschappijen, de technologie om muziek te verkopen via het Internet. Analisten noemen de overname een goede zaak voor Vivendi, omdat MP3.com bekend staat als een innovator en het bedrijf beloftevolle technologie bezit die momenteel nog niet wordt toegepast.

Vivendi is de tweede mediagroep die een bekende on line muziekaanbieder binnenhaalt. Vorig jaar al kocht het Duitse Bertelsmann het eveneens Amerikaanse Napster.

De ironie wil dat Vivendi en MP3.com vorig jaar nog met getrokken messen tegenover elkaar stonden. Samen met vier andere muziekuitgevers daagde Vivendi MP3.com vorig jaar voor de rechtbank wegens schending van de auteursrechten. De vier anderen kozen voor een minnelijke schikking met MP3.com, maar Vivendi ging door en kreeg uiteindelijk van de rechtbank een schadevergoeding toegewezen van 53,4 miljoen dollar, zowat 2,4 miljard frank. Volgens cijfers van de internationale muziekfederatie Ifpi waren MP3.com, Napster en andere websites waar gratis muziek kon worden gedownload, vorig jaar verantwoordelijk voor een daling van de single-verkoop met 14 procent.


Hype
Vivendi biedt de aandeelhouders van MP3.com een overnameprijs van 5 dollar, in contanten of in Vivendi-aandelen. Dat is 66 procent boven de beurskoers van 3,01 dollar die het MP3.com-aandeel vrijdag haalde. MP3.com kwam in 1999 naar de beurs, tegen een introductieprijs van 28 dollar en verdubbelde bijna onmiddellijk in waarde.

Maar toen er vorig jaar een voorlopig einde kwam aan de internethype, deelde MP3.com in de brokken en speelde het bedrijf ongeveer 4 miljard dollar (180 miljard frank) beurskapitalisatie kwijt. Afgelopen jaar haalde MP3.com een omzet van 80 miljoen dollar (3,6 miljard frank) en keek het bedrijf aan tegen een verlies van 23 miljoen dollar (1 miljard frank).

De raad van bestuur van MP3.com aanvaardde het overnamebod. Stichter en afgevaardigd bestuurder Michael Robertson krijgt de functie van speciaal adviseur van Vivendi-topman Jean-Marc Messier voor de verkoop van ,,inhoud'' via het Internet.