ZAVENTEM -- Wie de beest uithangt aan boord van een vliegtuig, riskeert op een zwarte lijst terecht te komen. Sabena heeft al zo'n lijst en zou graag hebben dat alle maatschappijen informatie over lastige passagiers uitwisselen.

Verkeersagressie kenden we al, maar hoog in de ijle luchtwegen wil het ook al eens de spuigaten uitlopen. Vervelende passagiers maken steeds vaker het leven zuur van hostesses, piloten en medereizigers.

Sinds een jaar houdt Sabena de namen bij van de lastige passagiers. Zij kunnen worden geweigerd voor drie of zes maanden. ,,We beseffen dat dit discutabel is qua privacy maar de veiligheid primeert,'' zegt Sabena-woordvoerder Wilfried Remans. Op de zwarte lijst pronkt een dozijn namen.

Sabena tekende vorig jaar 170 incidenten op in de lucht en 120 op de grond. De agressie begint vaak al aan de balie.


Oorzaken
Oorzaak nummer één: alcohol. Oorzaak nummer twee: het rookverbod. Verstokte rokers blijken dat ondraaglijk te vinden. Ze vluchten naar het toilet waar ze de rookdetectie onklaar maken. Het gsm-verbod blijkt al even moeilijk. Sabena probeert zijn personeel op te leiden om met wangedrag om te gaan en biedt ook psychische steun na incidenten.

Een passagier die geweerd wordt op een Sabena-vlucht kan rustig met een andere maatschappij vliegen. ,,Wij gaan ervan uit dat ze ook elders amok maken, dus zou het internationaal coördineren van die lijsten een goeie zaak zijn,'' aldus Remans. KLM vindt dat een goed idee maar zegt zelf geen zwarte lijst bij te houden vanwege de privacy.

Sabena zou graag hebben dat een en ander wettelijk geregeld wordt. ,,Er is een wet uit 1937 die de piloot het recht geeft op te treden. Hij kan zelfs het toestel op de grond zetten op kosten van de agressieve passagier. Een modernere wet die fenomenen als gsm en roken incalculeert, ligt ter tafel bij de regering.''