Sabena
© rr
BRUSSEL -- Swissair maakt de banden met Sabena losser en zal geen meerderheid van 85 procent nemen in de Belgische luchtvaartmaatschappij. Dat is zo ongeveer het enige dat duidelijk is na een ontmoeting gisteren tussen gedelegeerd bestuurder Christoph Müller en de vakbonden. Voor de bekendmaking van zijn businessplan gaf de Duitser rendez-vous ,,binnen twee á drie weken''.

Ik had gehoopt dat Müller een tipje van de sluier ging oplichten, maar hij heeft ons niets concreets verteld'', verklaarde een vakbondsman na het overleg. Müllers verklaringen in de Financial Times Deutschland van vorige week dat Swissair geen 85 procent zal nemen in Sabena, wilde hij niet met zoveel woorden herhalen, maar dat de banden met Swissair losser worden, is duidelijk.

Hoe los, is niet duidelijk. ,,Het lijkt erop dat ze vooral willen beletten nog meer geld in Sabena te moeten steken, ook al zou dat contractbreuk en dus schadevergoeding inhouden voor de andere hoofdaandeelhouder van Sabena, de Belgische staat. Daarmee is niet gezegd dat ze alle commerciële en financiële banden met Sabena willen opzeggen.''

Sabena betekent het entreebewijs van Swissair tot de luchtvaartmarkt van de Europese Unie. Met Zaventem als hub in de aanbieding is het voor Swissair ongetwijfeld gemakkelijker om een sterke Amerikaanse commerciële en desnoods zelfs financiële partner te vinden, op voorwaarde natuurlijk dat Sabena zelf uit de slechte papieren geraakt.

In afwachting worden de banden tussen Swissair en Sabena losser, zoveel is duidelijk. In uitvoering van wat reeds was aangekondigd bij de voorstelling van de jaarresultaten van Sabena begin vorige maand, zullen Swissair en Sabena opnieuw zelf hun financiële diensten beheren, los dus van hun gemeenschappelijk Airline Management Partnership (AMP). Straks volgen ook het personeel en de netwerkplanning.

Van de zo geprezen unieke AMP-structuur blijft dan alleen nog de verkoop over. Het zou te gek en te kostelijk zijn om ook de gemeenschappelijke verkoopkantoren te gaan opsplitsen. Maar we spreken dan nog louter van een structurele kostenbesparing, niet van een verregaande integratie die net geen fusie is.

Die strategische onzekerheid maakt het voor Müller niet gemakkelijker om een geloofwaardig businessplan op te stellen. Volgens het kabinet van minister van Overheidsbedrijven Rik Daems zijn er ,,de normale contacten tussen aandeelhouders'', maar heeft Swissair nog niet formeel te kennen gegeven dat het zijn afspraken om 85 procent te nemen in Sabena, niet wil nakomen. Die afspraken hielden ook in dat Swissair de nevenactiviteiten van Sabena, zoals catering of afhandeling, zou integreren in ruil voor vers geld.

Ook dat staat nu op de helling, terwijl Sabena het geld goed zou kunnen gebruiken. De tien miljard kapitaalverhoging van begin dit jaar diende vooral om het verlies over 2000 aan te zuiveren, maar was onvoldoende om Sabena structureel uit de nood te halen.

Een lid van de pilotenvereniging treurt alvast niet om lossere banden met Swissair. ,,Of het nu met of zonder de Zwitsers gebeurt, het is duidelijk dat we afstevenen op een kleiner Sabena. Na alles wat we hebben meegemaakt, verkies ik de optie zonder de Zwitsers'', zegt hij. ,,De Zwitsers hebben ons al langer duidelijk gemaakt dat ze niet geïnteresseerd zijn in onze luchtvaartactiviteiten, en ook Müller is daarvan overtuigd geraakt.''

Bedoeld of niet, een gevolg van die aanhoudende onzekerheid is dat de vakbonden stilaan ,,geprepareerd'' zijn voor onpopulaire maatregelen zoals een forse inkrimping -- tot 4.000 banen minder is een cijfer dat circuleert -- en de verkoop van filialen.