ZAVENTEM -- De Sabena-vakbonden voelen zich onder druk gezet en weigeren een blanco cheque te tekenen. Maar op de werkvloer leeft ook opluchting dat er geld en dus weer toekomst is. De garantie van de minister over jobs en inkomen gooide een beetje olie op de golven.

,,Eerst tekenen voor een blanco cheque en dan onderhandelen? Dat kan toch niet.'' De Sabena-vakbonden voelden zich het mes op de keel gezet door het weekend-akkoord. Hun standpunt blijft dat zij de resultaten van een doorlichting afwachten, voor ze onderhandelen over het Blue Sky-plan en de 2,1 miljard die het personeel daartoe moet bijdragen. De audit zou pas eind januari klaar zijn. Dat de geldinjectie pas zou doorgaan als de bonden meteen tekenden, ervoeren ze als chantage.

,,Dat minister Daems eerst eens inzage geeft in het akkoord dat de regering vorig jaar met de Swissair-groep heeft gesloten'', reageerde Antoine Van den Broeck van het ACV.

Na hun onderhoud met Daems toonden de bonden zich iets gematigder. De minister beloofde dat niemand zijn baan of zijn inkomen verliest. Als Sabena opgesplitst wordt in aparte entiteiten, dan zullen die onder eenzelfde paritair comité vallen. Dat was toch een zekere geruststelling. Om hun goede wil te tonen lieten de bonden noteren dat ze bereid zijn ,,over alle oplossingen te praten om het bedrijf te redden.''

Zonder dat het om Blue Sky gaat, welteverstaan. ,,Dat plan zal inlevering betekenen'', weet Johan Laurens (ABVV). ,,Beginners zullen vijf jaar in een arbeidersstatuut zitten en, afhankelijk van hoeveel werk er is, een volledig of maar een driekwart loon krijgen.''


Beleidsfouten
Pilotenafgevaardigde Geert Vertongen vertolkt het wantrouwen tegen het zoveelste herstructureringsplan. ,,Er is geen reden waarom wij voor het verlies moeten opdraaien. Er zijn beleidsfouten gemaakt. Gedelegeerd bestuurder Christoph Müller heeft al toegegeven dat men beter Boeing dan Airbus had gekozen voor de vlootvernieuwing. Onder Godfroid kregen wij te horen dat de lage dollar voor rode cijfers zorgde, nu is het de hoge dollar.''

Ook Vertongen vreest dat inlevering onvermijdelijk is. ,,Het begint met flexibiliteit maar vroeg of laat moeten wij aan de kassa passeren. Bij charter-dochter Sobelair moet er 156 miljoen opgehoest worden. Dat komt neer op een miljoen bruto per jaar per piloot minder.''

Volgens de afgevaardigden ligt de werkdruk nu al zo hoog dat er veel absenteïsme is. Er staan ook duizenden overuren open. Bij het personeel vang je minder onwrikbare geluiden op. ,,Er heerst een gevoel van opluchting nu er vers geld komt'', zegt een medewerker van de handling. ,,Wij hebben al veel noodsituaties beleefd maar nu is de toestand bijzonder kritiek. De onrust grijpt om zich heen. Dat de vakbonden het akkoord maar snel ondertekenen. We hebben geen keus. We zullen dat besparingsplan wel doorspartelen. Eigenlijk hadden wij verwacht dat het nog veel erger zou zijn.''

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig