,,Het is misschien een cliché, maar wij zijn via ons werk bij Leisureplanet echte vrienden geworden. Wij gingen samen picknicken, maakten daguitstappen en daarom bieden we ons nu als team aan op de arbeidsmarkt'', zegt Marc Van den Steen. Hij is een van de zeventien leden van het team. Als sollicitatiebrief ontwierpen ze een website en samen zijn ze goed voor vijf nationaliteiten en een gecombineerde kennis van een tiental talen.

Onlangs ging Leisureplanet failliet. Het in Haasrode gevestigde bedrijf specialiseerde zich als on-linereisbureau en maakte ophef door allianties te sluiten met wereldbedrijvan als Yahoo en CNN. Leisureplanet had een uitgebreid call center, of liever communicatiecenter, waar klanten uit de hele wereld terechtkonden met vragen en problemen omtrent boekingen. Vandaar de aanwezigheid van die uitgebreide talenkennis.

Het is dit team van de zogenaamde customer care dat zich onder de naam In Team 2000 aanbiedt op de arbeidsmarkt. De In verwijst onder meer naar Internet, interactief, innovatief en internationaal.

,,Het gaat om elf Vlamingen, drie Portugezen, een Spaanse, een Italiaan en een Duitser: zes mannen en elf vrouwen die tussen de 22 en 42 jaar zijn en allemaal hooggeschoold zijn als vertaler, tolk, licentiaat in de Germaanse of Romaanse Filologie'', zegt Marc Van den Steen, met zijn 42 jaar de ,,ouderling'' van het team. Zelf spreekt deze Antwerpse versie van Herman Van Molle onder meer Noors, Deens en Zweeds.

,,De meesten hebben werkervaring in het buitenland. Vóór Leisureplanet werkte ik bijvoorbeeld voor de hotelketen Sheraton in het Ierse Cork'', vertelt Marc Van den Steen. Hij was een van de eersten die in juni 1999 voor de klantendienst van Leisureplanet aan de slag ging.

En het ging razendsnel vooruit bij die dotcom, want in geen tijd groeide de afdeling tot 26 werknemers. Het einde kwam al even snel. De financiering van het internetbedrijf begon te haperen en in juli dit jaar werd het collectief ontslag van dertig personeelsleden aangekondigd. Daar bleef het niet bij, want even later ging het hele bedrijf in vereffening.

,,Op het eind bleven wij op onze dienst over met zeventien collega's'', zegt Peter Mestach (26). ,,Waarom niet proberen om als collectief een nieuwe baan te zoeken, was onze redenering. Wij hebben als geheel immers iets te bieden.''

De zeventien zijn door Leisureplanet uitbetaald tot eind augustus, maar ze moesten het stellen zonder vette ontslagvergoeding. Ondertussen rekenen ze op een werkloosheidsuitkering. ,,Een tweetal van het team is wel al begonnen met een interimjob, maar we zijn overeengekomen om het team een tweetal weken tijd te geven om samen iets te vinden en zelf niet apart te gaan solliciteren. Natuurlijk is het mogelijk dat een van ons toch elders vast werk wordt aangeboden. Het zal moeilijk zijn de groep volledig samen te houden, maar we hopen haar wel zo groot mogelijk te houden.''

,,Wij zijn begonnen als collega's, maar kregen bij Leisureplanet regelmatig sessies in teambuilding'', zegt Marc Van den Steen. Dat bleef niet zonder gevolgen, want ze zijn elkaar blijven opzoeken buiten het werk. Vorig jaar met Kerstmis stond de hele groep bijvoorbeeld op de ijsbaan van Leuven en ze organiseerden al tweemaal een memorabel badmintontornooi. ,,Het klikte echt tussen ons'', zegt Peter Mestach.

,,Toen we de beslissing namen om na het ontslag samen te blijven, hebben we allemaal een soort lidgeld van 500 frank betaald om de eerste sollicitatiekosten te betalen. Daarmee financierden we onder meer de deponering van onze domeinnaam op het Internet'', zegt Marc Van Den Steen. Er werden enkele groepen samengesteld zoals eentje die contact zoekt met bedrijven en een andere die overheidsinstellingen contacteert.

,,De groepsverantwoordelijken hebben dagelijks contact met elkaar en geven de laatste ontwikkelingen via e-mail door aan de anderen. Vandaag verzamelen alle teamleden in Leuven om de resultaten te bespreken.''

,,Het was in het begin misschien een ludiek idee om als team naar de arbeidsmarkt te stappen, maar we hebben dat wel ernstig en professioneel aangepakt. Vandaar onder meer onze website'', zegt Peter Mestach.

Marc Van den Steen was gisteren nog bij de Amerikaanse ambassade in Brussel omdat die op de hoogte is van Amerikaanse bedrijven die van plan zijn om naar België en Europa te komen. ,,Wij denken bij zo'n bedrijf, dat wel een product, maar geen Europese klanten heeft, immers de beste diensten te kunnen leveren.'' Hij heeft deze week nog een afspraak met een internationaal consultancybureau dat gespecialiseerd is in het plaatsen van teams.

,,Wij starten misschien het best in een bedrijf dat nog geen communicatiecenter heeft. Wij hebben weliswaar het voordeel dat we een goed ingespeeld team vormen, maar als je ons integreert in een bestaande klantendienst, dan zou onze cultuur wel eens kunnen botsen met de bestaande bedrijfscultuur.''

Call centers staan te springen om personeel aan te werven. Dan kan het toch geen probleem zijn om werk te vinden?

,,Zonder denigrerend te doen over werknemers van call centers, maar wij doen toch meer dan orders aannemen via de telefoon. Wij zijn gewoon om creatief oplossingen te zoeken voor zeer uiteenlopende problemen en doen dat allemaal in vier tot vijf talen, zowel mondeling als schriftelijk. Trouwens, de meeste bedrijven zoeken individuen en geen groep van zeventien werknemers in één klap.''

www.inteam2000.com