BRUSSEL -- Een zender en website met alleen maar tekenfilms en kinderprogramma's, daar valt geld uit te slaan. Rupert Murdoch van News Corp weet dat met zijn Fox Family Worldwide-zenders al langer. Ook Fox Kids Europe, dat in Amsterdam op de beurs genoteerd staat, speelt alle verwachtingen van analisten aan flarden. Gisteren werd een omzet van 100,4 miljoen dollar (+27 %) en een eerste resultaat in het zwart genoteerd.

In Vlaanderen is Fox Kids voorlopig alleen in het digitale pakket ,,Het boeket' van betaalzender Canaldigitaal te bekijken. Maar op het Internet kan je op de site van de Nederlandse collega's wel vrij grasduinen. Op een Fox Kids prikbord (www.foxkids.nl) vertelt Maiko een verhaaltje over de vlinders in de buik. Even verder is er de ,,Battlemail'', een weekendje griezelen met Kippenvel en Eeri Indiana, naast de chatrooms over Power Rangers, Pokémons of gewoon tienerprobleempjes. Maar het leukste blijft natuurlijk het uitgebreide game -aanbod. Fox Kids Europe heeft in amper drie jaar de belangrijkste kindertelevisiezender opgebouwd in Europa en breit daar ook op het Internet een interactief vervolg aan.

Fox Kids Europe boekte gisteren in Amsterdam voor het voorbije boekjaar (eindigend eind mei) 272.000 dollar (12,5 miljoen fr.) winst, de eerste winst sinds de oprichting drie jaar geleden. Het jaar voordien bedroeg het verlies nog 19,8 miljoen dollar (910 miljoen fr.). De omzet steeg met 27 procent tot ruim 100 miljoen dollar (4,6 miljard fr.). De programma's van Fox Kids worden nu aan 21 miljoen abonnees aangeboden in 38 landen. Analisten hadden verwacht dat het bedrijf nog ruim in het verlies zou uitkomen door de forse internetinvesteringen, maar de opbrengsten uit de tv-programma's konden dat dit jaar al compenseren.

Het bedrijf breidt zijn activiteiten ook uit en richt zich heel breed op alles wat met ,,kinderanimatie'' te maken heeft. Zo is het onlangs een Europese marketing- en retailsamenwerking aangegaan met de kledingketen H&M. Fox Kids gaat in verschillende landen (onder meer Nederland) meer dan 500 entertainment- en speelcentra openen in H&M-winkels. H&M van haar kant koopt advertentieruimte in op het Fox Kids-kanaal ter ondersteuning van de samenwerking. Daarnaast is Fox Kids deze zomer in Groot-Brittannië ook begonnen met het aanbieden van wap-diensten voor kinderen (Wireless Application Protocol, een protocol waarbij teksten en gegevens over de gsm kunnen worden opgevraagd).

Het aandeel Fox Kids Europe werd in november 1999 geïntroduceerd aan 13,5 euro en vervolgens doorstoomde tot 37 euro in maart maar kelderde nadien weer door de algemene dip in de mediasector. Gisteren sloot het op 20,4 euro. Fox Kids Europe is voor 76 procent in handen van het Amerikaanse Fox en Saban International, een van de grootste bibliotheken van televisieprogramma's in de VS. www.foxkids.nl