BRUSSEL -- Verbijstering is misschien wat sterk, maar de emoties liepen gisteren toch behoorlijk op toen rond de middag bevestigd werd dat General Motors en zijn financiële arm GMAC, een reeks leningen plannen voor een totaal van ten minste 13 miljard dollar.

Dat is niet alleen het grootste bedrag dit jaar, maar mogelijk zelfs het grootste bedrag dat ooit door een enkel bedrijf werd opgehaald. De leningen zullen gespreid worden over alle mogelijke looptijden en diverse munten, allicht gelardeerd met een of meer converteerbare emissies.

Het hoofdbedrag moet van General Motors zelf komen: tien miljard dollar. GMAC mikt op minimum drie miljard dollar, allicht meer. Met de opbrengst zullen vooral de pensioenreserves worden aangezuiverd, hét probleem van de autosector.

Om zo'n bedrag te kunnen ophalen zal GM allicht erg goede voorwaarden moeten bieden, waardoor de bestaande emissies wat zullen verbleken. De uitstaande leningen van de nummer één onder de autofabrikanten kregen daardoor een dreun van 30 tot 40 basispunten tegenover de risicoloze staatsleningen. De uitstaande kredieten van Ford werden meegezogen. Een wel erg forse klap op een zo korte tijd.

Mogelijk komen de GM-emissies er volgende week al. Ze krijgen het gezelschap van namen als Schiphol, BAT en het Duitse KFW die allemaal plannen hebben op korte termijn.

Deze week waren er geen noemenswaardige emissies. Afgezien van een vierjaarslening van de provincie Quebec in Canadese dollar (4,07 procent) en een reverse convertible lening van NIB Capital Bank tegen Fortis, was er geen leverbaar papier.

Komende week wordt het uitkijken wat de Amerikaanse centrale bank doet. Dat zij haar rente zal verlagen staat voor de meeste analisten buiten kijf. Maar of er een kwart of een half puntje afgaat blijft de vraag.

Einde vorige week en ook de eerste dagen van de afgelopen week gokten steeds meer analisten op een kwart puntje omdat de economische indicatoren in de VS met elkaar leken te wedijveren in het projecteren van rooskleurige beelden.

Maar dan kwam woensdag een commentaar van John Barry in de Washington Post opnieuw twijfel zaaien. De economische commentator staat bekend voor zijn uitstekende contacten in kringen van de Federal Reserve Board. Hij voorspelt een verlaging met een half punt die duidelijk zal gepositioneerd worden als laatste daling om de economie het finale duwtje in de goede richting te geven.

In Europa zal het zo'n vaart nog niet lopen. Voor het einde van het jaar verwacht de markt weliswaar nog een rentedaling met een half tot driekwart procentpunt, maar of daarmee het einde van de tunnel in zicht komt is nog maar de vraag. Veel zal allicht (andermaal) afhangen van de kracht waarmee de Amerikaanse locomotief de Europese trein op gang kan trekken.