GENK (belga) -- De nachtploeg bij autoconstructeur Ford in Genk is donderdagavond niet aan het werk gegaan. De 1.500 arbeiders van de nachtploeg zijn niet te spreken over het voornemen van de directie om de aangekondigde productievermindering op te vangen door een terugkeer naar een tweeploegenstelsel. De vakbonden hebben het over ,,financiële en sociale achteruitgang'' en dringen aan op alternatieven.

De 1.500 arbeiders van de nachtploeg bij Ford Genk zouden volgens de directie worden geïntegreerd in de bestaande morgen- en namiddag-productieploegen. Die operatie zou niet met banenverlies gepaard gaan. Toch zou de kostenbesparing door de overstap van een drie- naar een tweeploegensysteem helpen om de gevolgen van de productievermindering met ruim 11.000 exemplaren (van de Mondeo-personenwagen) op te vangen. Een andere formule is de invoering van (massale) tijdelijke werkloosheid.

Nadat ze uitleg hadden gekregen over het directievoorstel gingen de meeste arbeiders van de nachtploeg terug naar huis. De ochtendploeg ging vrijdagochtend wel normaal aan het werk.

De vakbonden eisen het behoud van de nachtploeg bij Ford Genk en dringen bij de directie aan op alternatieve besparingsmaatregelen. Directie en vakbonden zitten daarover volgende dinsdag rond de tafel.

,,Als er dinsdag geen garanties over het behoud van de nachtploeg worden gegeven, volgen er nieuwe acties'', luidt het in vakbondskringen. Het behoud van een derde productieploeg is een belangrijk onderdeel van een recente cao bij Ford, die een personeelsvermindering mogelijk maakt via natuurlijk verloop en brugpensioneringen.

De vakbonden wijzen op de ,,financiële en sociale gevolgen voor de arbeiders van de nachtploeg. Behalve een inkomensverlies van 247 tot 322 euro, maakt de afschaffing van de nachtploeg dat heel wat arbeiders die precies wegens familiale redenen in de nacht werken, nu plots voor kinderopvang moeten zorgen en dat sommigen een tweede auto moeten aanschaffen''.