CANNES -- ,,Elk jaar is hier wel een stad waarrond veel heisa wordt gemaakt. Enkele jaren geleden was dat Londen, recenter Parijs. Enkele jaren later stellen we dan vast dat de huurprijzen voor kantoren er sindsdien verdubbeld zijn. Dit jaar is Brussel niet weg te branden uit de gesprekken. Dat belooft.'' Paul Delesenne glundert als hij de balans opmaakt van de twaalfde editie van Mipim, de internationale vastgoedbeurs die afgelopen week plaatsvond in Cannes.

Delesenne ruikt niet alleen potentiële klanten voor Catella Codemer, maar is als gedelegeerd bestuurder van een van de grootste vastgoedkantoren in de hoofdstad ook tevreden dat de besluiten van een recente studie van Codemer over de Brusselse vastgoedmarkt (DS 7 maart) lijken bevestigd te worden.

,,De Brusselse markt voor kantoorruimte'', zo bleek uit het onderzoek, ,,heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug, maar zij zou wel eens het slachtoffer kunnen worden van haar eigen succes. Nu al staat vast dat het aanbod tijdens de komende twee jaar de vraag niet zal kunnen volgen. Daardoor zullen de huurprijzen sterk omhoog gaan en dreigt Brussel zichzelf uit de markt te prijzen''.

Voor het zover is, willen volgens Delesenne nogal wat buitenlandse vastgoedkantoren een deel van de Brusselse koek binnenhalen. Zij spelen met de idee om hun winst te nemen op markten als Londen, Parijs of Amsterdam en te investeren in de negentien gemeenten of de ring er net rond (vooral dan Zaventem).

Andere vastgoedpromotoren in Cannes bevestigen de indruk van Delesenne. Zij voegen eraan toe dat Belgische architectenbureaus nauwelijks een derde van de vergoedingen vragen die in Londen of Parijs gemeengoed zijn, net als aannemers en andere partijen die bij een nieuwbouw of renovatie komen kijken.

Het overrompelend succes van de receptie donderdagavond op de stand van het Brussels Gewest sprak eveneens boekdelen. Hoewel enkele honderden bezoekers aan de benedenverdieping van het beursgebouw op La Pointe de la Croisette maar een fractie is van de 15.000 deelnemers die allemaal rond 45.000 frank neertelden om het vierdaagse vastgoedfeest mee te maken.

Alles draait in Cannes rond relaties, ,,netwerking''. Wie daar de behoefte toe voelt, kan elke dag drie keer ontbijten en zeker 30 recepties -- de ene al rijkelijker met champagne overgoten dan de andere -- meepikken waar exclusieve hapjes van het gastland, of de regio worden geserveerd. Hoewel de toastjes met spiegelei op de stand van de Nederlandse vastgoedonderneming Multi Development misschien eerder het predikaat ,,typisch'' dan exclusief verdienen.

Maar goed, die hapjes zijn er maar voor de gewone gasten. Echte potentiële klanten worden in een van de restaurants op het strand ontvangen. Driehonderd op twee dagen bij Multi. Bescheiden eigenlijk. Wie het wat ruimer kan laten hangen, huurt een appartement langs de Croisette. Minstens 250.000 frank frank (ruim 1,5 miljoen frank) voor nauwelijks 120 m², weliswaar met prachtig terras. Voor vier dagen.

Maar de echte luxe is weggelegd voor bedrijven die één van de ruim vijftig jachten huren (of meebrengen) die langs de Pointe aangemeerd zijn. Tot 's avonds laat proberen koks en kelners het de meest veeleisende gasten naar hun zin te maken op die minstens vijftig meter lange vaartuigen die met elkaar wedijveren in mahoniehouten luxe, koperen beslag, salons en eethoekjes waar al gauw bijna honderd genodigden met een keer terecht kunnen.

Een tikje mondain en redelijk decadent. Maar blijkbaar toch ook effectief. Jones Lang La Salle, een van de groten in de vastgoedwereld, had een meer dan 150-man sterke delegatie naar Mipim gestuurd, waaronder dertig medewerkers die voor vier dagen overgevlogen waren uit het Verre Oosten. Allicht toch niet alleen voor de champagne en de Franse keuken.

Met bijna 200 bedrijven en ruim 600 deelnemers kwam België relatief sterk uit de hoek op de twaalfde Mipim, waar de Duitse aanwezigheid dit jaar opvallend groot was. De Franse Rivièra oefent al langer een grote aantrekkingskracht op de gefortuneerdere Duitser, maar dat speelt bij de Marché International des Professionels de l'Immobilier natuurlijk geen rol, voegen de organisatoren er snel aan toe.

En uiteraard is er geen verband tussen de plaats van het gebeuren en het enorme succes ervan -- het aantal bezoekers verdubbelde de jongste vier jaar. Dat er desondanks niet wordt uitgekeken naar een andere locatie is een mysterie waarop alleen de deelnemers aan Mipim het antwoord kennen.