Het aandeel van Yahoo Japan, een dochter van het Amerikaanse Yahoo , kostte deze week eventjes 100 miljoen yen -- ruim 33 miljoen frank. Het aandeel heeft een koers/winstverhouding van 3.355. Het Amerikaanse moederbedrijf Yahoo is, volgens zijn beurskapitalisatie, meer waard dan industriële reuzen als General Motors.

De cijfers doen duizelen, en ze illustreren de gekte die tegenwoordig heerst rond alles wat te maken heeft met het Internet. Het volstaat voor een bedrijf om ergens ,,dotcom'' in zijn naam te zetten, om beleggers te doen storm lopen. Jonge whizz-kids en informatica-nerds die een bedrijfje hebben opgericht, kunnen zich vaak na enkele jaren van ondernemerschap al miljardair noemen. Op papier, dan toch.

Yahoo Japan lijkt een extreme illustratie van deze tendens. Hoewel. Het Japanse bedrijfje maakt nog winst -- zij het dan zeer weinig ten opzichte van zijn koers.

De meeste van de dotcoms schrijven voorlopig hun resultaten nog in het rood. Koers-verliesverhoudingen lijken daarom tegenwoordig eerder een maatstaf voor succes op de beurs dan de traditionele k/w-ratio.