BRUSSEL -- PR Force heeft in 1999 voor het tweede opeenvolgende jaar een groei van 100 procent gerealiseerd. Het PR-bureau wil zijn resultaatgerichte aanpak Europees uitbouwen en neemt dit jaar communicatiebedrijven in vier buurlanden over.

PR Force is opgericht in 1990 en telt vandaag 27 medewerkers en 3 partners. Vorig jaar vergaarde het multidisciplinair bureau gespecialiseerd in persrelaties en financiële en commerciële communicatie meer dan 120 miljoen fee income (soort ereloon), goed voor een omzet van 137 miljoen.

,,Tegen eind 2000 mikt PR Force, overnames inbegrepen, op een fee income van 350 tot 500 miljoen'', voorspelt partner Johnny Kegels. Hij wil zo verder klimmen binnen de Belgische top-vijf.

Om hetzelfde groeiritme te behouden, staan vandaag tien aanwervingen op stapel en mikt PR Force resoluut op Europa. ,,Ik leg de laatste hand aan overnames in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië'', zegt Kegels, die een privé-plaatsing overweegt om extra geld op te halen. ,,Wij hebben duidelijk gekozen om niet te verkopen aan een grote internationale groep, maar zelf te groeien als Belgisch bureau met een eigen concept. Als sterkste groeier in misschien wel dé groeimarkt hebben we bewezen klaar te zijn om Europees te mikken. Daarom is het belangrijk dat we niet enkel pr-experts zijn, maar ook goede bedrijfsleiders.''

,,Wij geloven dat een pr-groep onafhankelijk kan bestaan'', benadrukt Kegels, ,,los van de reclamebureaus waarmee we vanzelfsprekend nauw samenwerken.''

PR Force onderscheidt zich door de resultaatgerichte no nonse-aanpak. ,,Een bedrijf wil meer verkopen, daarin helpen wij. Communicatie moet leiden tot resultaten. Helpt het niet, dan betaal je niet'', zegt Kegels.

,,Sommige collega's vinden dat we te ver gaan, maar ik vraag me af hoe belangrijk iets is, als het niet meetbaar is.''

,,Bovendien is de strikte resultaatsverbintenis van no cure, no pay een goede zaak voor de sector'', meent Kegels. ,,PR moet af van het wine and dine -imago.''

,,Of wij een agressieve speler zijn? Waarom zouden we dat niet zijn'', vraagt Kegels.