KONTICH -- Sydes, de innovatieholding van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (Vum), gaat nauw samenwerken met Hotrate.com, een dochter van de groep Real Software. De Vum gaat werken met de zoekrobot van Hotrate.com, zal via het internetweekblad Clickx content toevoegen en ten slotte reclame werven voor Hotrate.com. Een aandelenbelang van 5 procent ondersteunt de samenwerking.

Het nog erg jonge bedrijfje Hotrate.com biedt twee grote diensten aan: een geavanceerde zoekrobot en een ,,internetveiling''''. De geavanceerde zoekrobot is sinds half december vorig jaar operationeel, terwijl het handelsplatform dit voorjaar gelanceerd wordt.

De bedoeling is dat Hotrate.com bij een zoekopdracht de relevantste adressen opgeeft en zo de gebruiker in staat stelt snel de gevraagde informatie te vinden.

Volgens Frank Martens, stichter van Hotrate.com, wil Hotrate uitgroeien tot de Belgische topbestemming op het web. De zoekrobot moet dé publiekstrekker worden en telt nu al 100.000 tot 140.000 hits per dag. Volgens Martens zouden zes maanden volstaan om marktleider te worden. Dat moet dan weer een stevig platform opleveren voor de ontwikkeling van e-commerce-diensten. De nieuwe zoekrobot beschikt over zelflerende technologie, waardoor het systeem slimmer wordt. Bij oudere zoekrobotten krijg je heel veel ,,treffers'''' met de rotzooi bovenaan de lijst, merkt Martens op. Hotrate.com kan op de technologische kennis van het Amerikaanse Google.com rekenen.

Hotrate.com is in de eerste plaats een marketinginstrument en besteedt zoveel mogelijk het eigenlijke werk uit. Hotrate.com heeft op korte termijn bijna 5.000 ,,editors'''' kunnen warm maken om zoekinfo of adressen (sites) aan te brengen voor de zoekrobot. Volgens Martens zijn er technieken ingebouwd om de kwaliteit te bewaken. Opzet is dat de bezoekers doorklikken naar e-commerce-diensten.

De zoekrobot krijgt nog dit voorjaar het gezelschap van Hottrade.com, een handelsplatform, dat volgens Martens werkt met de derde generatie van e-commerce. Hottrade gaat een veiling opzetten waar verschillende kopers en verkopers elkaar vinden. Een bedrijf of een consument kan bijvoorbeeld een offerte op het net zetten en dan zien wie de beste voorwaarden biedt.

Hottrade ziet het erg ambitieus en wil een netwerk van verticale portals opzetten voor bedrijven (business-to-business). Er wordt gesproken met bedrijven die hun producten of diensten vandaag nog niet op het net aanbieden. De ambitie is internationaal. Gisteren kondigde het bedrijf alvast een belangrijk partnership aan voor de Belgische markt.

De Vum, onder meer uitgever van De Standaard , neemt via haar multimediadochter Sydes een belang van 5 procent in Hotrate.com via een kapitaalverhoging. De omvang van de kapitaalverhoging is onbekend. Real Software zei vorige zomer 30 miljoen frank betaald te hebben voor 49 procent van Hotrade. Real Software gaat nog dit jaar via een kapitaalverhoging zijn belang verhogen tot 60 procent.

Het internetweekblad Clickx van Sydes gaat ,,content'''' toevoegen aan de zoekrobot, terwijl de Vum Hotrate gaat integreren op haar sites. Onder meer de online cd- en boekenwinkel Azur gaat er gebruik van maken. De Vum gaat via Clickx ook optreden als reclameregie voor Hotrate in België. Voor het buitenland wordt nog een reclameregie gezocht. Een beetje naar het idee van Scoot, zullen bedrijven kunnen betalen om bij een ,,search'''' hoog op de lijst met zoekresultaten te prijken.

Rudy Hageman, stichter van Real Software, kondigde gisteren ook een samenwerking aan met IBM voor het ontwikkelen van e-business-activiteiten. Real Software gaat al zijn IBM AS/400-klanten onderbrengen in een gespecialiseerde entiteit.