© pvb
BOECHOUT -- Kruidenier Delhaize gaat de komende drie jaar alle Super-Delhaizes vernieuwen. Het gaat om gerichte aanpassingen. Delhaize trekt onder meer de kaart van gezondheid om zijn imago te verdiepen. In de strijd om het marktaandeel hebben de Super-Delhaizes het moeilijk.

De prijs is een belangrijk aspect, maar niet het enige voor Delhaize'', zegt Arthur Goethals, algemeen directeur Delhaize België. Delhaize wil in de concurrentiestrijd zijn eigen identiteit benadrukken. Daarbij trekt de kruidenier expliciet de kaart van gezond eten, zo zei Goethals bij de inhuldiging van de grootste Delhaize in België.

Die supermarkt ligt in Boechout op de as Antwerpen-Lier, waar de voormalige hypermarkt De Wolf omgebouwd werd tot een iets kleinere Super-Delhaize van 2.650 vierkante meter. Boechout heeft de grootste Super-Delhaize, de grootste supermarkt van de groep is een AD Delhaize (3.200 vierkante meter) en die werd gisterenavond in Luxemburg ingehuldigd.

Delhaize trekt in zijn nieuwste winkelconcept naast de traditionele nadruk op verse waren (self-traiteur, biofruit en -groenten...) ook ruimte uit voor een afdeling ,,fitness & welzijn''. De supermarkt steunt daarbij onder meer op de ervaring van de zusterketen Di. Aangepaste design en transparantie zijn andere kenmerken van de nieuwe supermarkt.

In de strijd om het marktaandeel hebben de Super-Delhaizes het niet gemakkelijk. ,,De eerste zes maanden verloren we marktaandeel'', geeft Goethals toe. ,,Maar globaal gaan we er nog op vooruit door de uitbreiding van de AD Delhaize. In feite beconcurreren we onszelf.''

In het eerste kwartaal zag Delhaize het aandeel van de Supers dalen tot 15,87 procent tegenover 16,48 procent over dezelfde periode een jaar eerder. Maar dat van de zelfstandige AD's steeg tot 9,14 % (8,5 %) dankzij de uitbreiding van het aantal aangeslotenen. Globaal gaf dat een lichte stijging tot goed 25 %. In het tweede kwartaal verhoogde het algemene marktaandeel tot 24,82 % tegenover 24,56 % over dezelfde periode vorig jaar.

Colruyt was opnieuw de sterkste groeier met een vooruitgang van 91 basispunten tot 16,84 %. In het eerste kwartaal was de vooruitgang zelfs ruim 120 basispunten. Het ritme van marktaandeelwinst van Colruyt is daarmee gestegen tegenover de tweede helft van de jaren negentig toen de jaarlijkse vooruitgang circa 50 basispunten bedroeg.

Carrefour blijft de verliezer, hoewel het vorige week zelf winnende cijfers presenteerde. Het totale marktaandeel van Carrefour België (hypermarkten Carrefour, Super GB, GB Partner...) daalde in het tweede kwartaal tot 30,02 procent tegenover de 30,30 procent over dezelfde periode van vorig jaar. De daling is het gevolg van de sluiting van een belangrijk aantal oude Unic- en Nopri-winkels en slecht presterende GB's. Door de cijfers te vergelijken van enkel die winkels die opengehouden blijven, liet Carrefour zelf toch nog een stijgend marktaandeel zien.

Volgens Goethals is de nieuwe prijzenpolitiek van Delhaize goed onthaald door de klanten. Uit een eigen onderzoek van Delhaize blijkt dat het verschil met de goedkoopste keten (Colruyt) slechts 5,1 procent bedraagt maar dat Delhaize 8,63 procent goedkoper is dan de duurste (Match).

Delhaize telt nu 119 Super-Delhaizes na nieuwe openingen in Asse, Ninove en Boechout. Het was tien jaar geleden dat Delhaize nog drie nieuwe supers in één jaar kon openen. Het aantal zelfstandige supermarkten neemt jaarlijks nog met circa 40 stuks toe. Alles samen zou Delhaize eind dit jaar 716 verkooppunten tellen in België, tegenover 693 vorig jaar. Naast AD kent ook de Delhaize Proxy (kleinere supermarkten) een sterke uitbreiding.