Er zijn zoveel sportieve aandelen als er sporten bestaan, en wellicht zelfs nog meer. In deze reeks kijken we wat verder dan de klassieke namen zoals Nike en Reebok. Na de fitness-aandelen van vorige week zakken we af naar de betere waterrecreatie, en we eindigen met een tochtje op de fiets.

We begonnen deze mini-reeks vorige week met de bedenking dat producenten van echte luxeartikelen (voorlopig toch) minder last hebben van de afnemende consumptie. In de sector van de outdoor -aandelen lieten we ons oog dan ook vallen op het exclusieve wereldje van de beursgenoteerde jachtenmakers en zeil- en motorbotenfabrikanten. Een klein wereldje, want we vonden amper vier aandelen met een omvang van minstens 100 miljoen euro (4 miljard frank).


SPORTIEF BELEGGEN (2)
Het beeld dat deze bedrijven profiteren van de grote aantallen ,,nieuwe rijken'' -- een gevolg van de aandelen-boom in de tweede helft van de jaren negentig -- lijkt alvast bevestigd te worden door de cijfers over de eerste drie trimesters van het boekjaar (dat in deze sector doorgaans tot eind augustus loopt).

Rodriguez Group, een in Cannes gevestigd bedrijf dat jachten bouwt op bestelling (prijskaartje: 2 á 9 miljoen euro, of 80 tot 360 miljoen frank) kon zijn omzet over de eerste negen maanden van zijn boekjaar maar liefst verdubbelen, na een al indrukwekkende groei in de vorige twee jaar. Hetzelfde verhaal bij Beneteau , een fabrikant van ietwat bescheidener zeil- en motorboten. Hier steeg de omzet over de eerste negen maanden met 25,5 procent, tegenover een groei van 30 procent in het vorige boekjaar.

De Italiaanse concurrent Ferretti kwam in juni vorig jaar naar de beurs en noteert nu zo'n 40 procent boven de intekenprijs. Het is één van de actiefst verhandelde mid caps op de Milanese beurs. De omzet over de eerste drie kwartalen steeg met 36 procent, maar de winst viel met zo'n 16 procent terug. Ten slotte is er nog Guy Couach , een kleinere Franse designer van de allergrootste luxejachten (+20 meter). Het gebruik van hoogtechnologische composietmaterialen en bestellingen op maat van de klant zijn hier de sleutelwoorden.

De groeiverwachtingen voor de komende jaren laten zich bij alle botenbouwers met dubbele cijfers schrijven, maar liggen in het absolute topsegment (Guy Couach en Rodriguez) toch nog een stuk hoger dan bij de ,,gewone'' botenmakers. Bovendien blijken die toppers iets minder conjunctuurgevoelig. Enerzijds omdat hun klanten op geen euro meer of minder kijken, anderzijds omdat ze hun boten wereldwijd verkopen.

Guy Couach wordt als klein aandeel nauwelijks door analisten gevolgd, maar het bedrijf zit in een erg rendabele nichemarkt en kon vorig jaar met spectaculaire groeicijfers uitpakken. Het aandeel lijkt daarom een betere keuze dan Rodriguez -- op voorwaarde natuurlijk dat de volgende jaarcijfers de groeitrend bevestigen. Van de andere twee is Beneteau momenteel goedkoper gewaardeerd dan zijn concurrent Ferretti.

Van de boot springen we over naar de fietsenmarkt. Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat er in deze business flink wat groei zit. De fiets zit niet alleen in de lift als recreatiemiddel, maar ook als een milieubewust alternatief voor de wagen.

De grootste vooruitgang mogen we wellicht verwachten van het ,,hogere'' marktsegment -- citybikes, mountainbikes, sportfietsen en ander hoogtechnologisch tuig. In Europa halen die nu al het grootste marktaandeel, maar in de VS en Japan kunnen ze nog profiteren van een opkomende ,,fietscultuur'', aldus Morgan Stanley in een kersverse sectoranalyse. De bank ziet ook veel groeipotentieel voor ,,middenklasse''-fietsen (met pakweg drie versnellingen) in de ontwikkelingslanden, naarmate het inkomensniveau daar toeneemt.

Maar dat is een langetermijnverhaal. Op dit ogenblik zit de hele fietsenmarkt in een dip. Het is een verhaal dat we in heel wat andere sectoren ook zien: de fietsverkopers worden momenteel geconfronteerd met een scherpe inzinking van de vraag en bouwen hun voorraden af. Daardoor nemen de bestellingen van nieuwe fietsen fors af. Maar voor beleggers die een paar jaar verder durven kijken, is de huidige malaise misschien een interessante opportuniteit.

Blijft de vraag of er veel aandelen bestaan waarmee je op de goede verwachtingen kan inspelen. Het antwoord is ja, maar de meeste noteren op beurzen in het Verre Oosten -- vooral China en Taiwan. En het is nu eenmaal niet evident om in die landen aan degelijke koers- en fundamentele informatie te geraken, zeker niet als het om kleinere aandelen gaat.

Een aandeel dat we u evenwel niet willen onthouden, is dat van Shimano . Deze Japanse fabrikant van versnellingen, remmen en andere onderdelen is bij fietsliefhebbers een naam als een klok. Het bedrijf levert wereldwijd ongeveer 80 procent van de onderdelen voor topfietsen.

Maar door de crisis in de sector -- en trouwens ook op de Japanse beurs -- noteert het aandeel nu op zijn laagste peil sinds zes jaar. Op basis van de winstvoorspellingen van het bedrijf betaal je per aandeel bijna 23 keer de winst per aandeel voor dit jaar. Volgens Morgan Stanley is dat minder dan het historische gemiddelde van 28. Als de fietsenmarkt zich volgend jaar herpakt, zou het aandeel daar dus moeten van profiteren. Hou er wel rekening mee dat 70 procent van de omzet van Shimano van buiten Japan komt, waardoor een te hoge koers van de yen (vooral tegenover de euro) op de beurskoers weegt.

Indien u niet terugschrikt voor een belegging in Taiwan, vermelden we ten slotte nog het bedrijf Giant Manufacturing , producent van het gelijknamige fietsenmerk. Giant heeft een breed productengamma, is sterk internationaal aanwezig (ook in Nederland) en slaagde erin marktaandeel af te snoepen van minder kwalitatieve fietsenfabrikanten, onder wie de beursgenoteerde fietsenmakers Phoenix (Taiwan) en Shanghai Forever (China). Het aandeel noteert tegen zo'n 12 keer de verwachte winst.

De grote troef van Giant is zijn dochterbedrijf op het Chinese vasteland, die instaat voor ongeveer de helft van zijn totale productie. Door de lage loonkosten liggen de winstmarges er erg hoog, en Giant rekent voor de komende jaren op een sterk toenemende uitvoer naar de VS. Het grote risico dat je met dit aandeel loopt, is natuurlijk een verslechtering van de politieke relaties tussen beide China's. Al hebben die doorgaans weinig invloed op de innige economische banden tussen de twee landen, je weet toch maar nooit.

  • Dit is het slotartikel in een reeks van twee over sportaandelen. Het eerste artikel verscheen op zaterdag 14 juli.