De plannen om de goedkeuring van geneesmiddelen te versnellen in de Europese Unie kunnen een opsteker zijn voor de farmaceutische bedrijven. Maar het is geen wondermiddel dat de prestaties van de Europese farmaceutische sector zal verbeteren.

De plannen zullen goed ontvangen worden door alle fabrikanten van geneesmiddelen, vooral omdat het goedkeuringsproces door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) steeds trager verloopt.

Maar de gecentraliseerde goedkeuringsprocedure van de Europese Unie verloopt al relatief efficiënt. Het probleem is dat de nationale overheden nadien de prijzen bepalen en het geneesmiddel al dan niet opnemen in de lijst van terugbetaalbare producten in hun systeem van gezondheidszorg. Om geneesmiddelen sneller op de markt te krijgen, moet die tweede stap versneld worden.

De controle van de Europese regeringen op de prijzen, in vergelijking met een relatief ongecontroleerde prijszetting in de Verenigde Staten, verklaart grotendeels waarom Europa goed is voor 22 procent van de totale verkoop van geneesmiddelen en de Verenigde Staten voor 43 procent. In Europa daalt dat cijfer overigens en in de Verenigde Staten stijgt het.

Geschat wordt dat de bruto marge in de Verenigde Staten ongeveer 85 procent bedraagt en de markt groeit er met 12 á 15 procent per jaar. In Europa bedragen de marges 50 á 60 procent en de groei bedraagt er 6 á 8 procent.

De geneesmiddelenfabrikanten geven natuurlijk de voorkeur aan de Verenigde Staten als eerste markt voor nieuwe producten en zullen hun onderzoeksactiviteiten baseren in de grootste markt ter wereld, ook al worden geneesmiddelen in Europa sneller dan voordien goedgekeurd. De groei in de Verenigde Staten wordt ook gestimuleerd door reclame die rechtstreeks op de consument is gericht. Daar is de Europese Unie niet voor te vinden.

Ook al staat de rendabiliteit van de Amerikaanse geneesmiddelenfabrikanten onder druk, ze zullen hun voordeel tegenover hun Europese concurrenten blijven behouden.

De gemiddelde rating van de Europese sector bedraagt 26 keer de winst van 2001, tegenover 22 keer in de Amerikaanse sector. Die cijfers lijken dan ook moeilijk te verdedigen.