De Japanse producent van zuivelproducten Snow Brand heeft eergisteren 16.000 besmette potjes dessert uit de rekken gehaald. Een week geleden dienden zes consumenten een klacht in; ze eisen 66 miljoen yen (660.000 euro) schadevergoeding nadat ze vorig jaar ziek waren geworden na het drinken van besmette melk van het bedrijf.

Nu gaat Snow Brand 16.242 potjes desserts terugnemen omdat die per ongeluk besmet zijn geraakt met een koelvloeistof.

De terugname is niet enkel een klap voor het bedrijf, dat hoopte een lijn te kunnen trekken onder de melkbesmetting van vorig jaar waarbij 13.000 mensen ziek werden, maar ook voor de reputatie van Japan op het vlak van kwaliteitscontrole.

Het afgelopen jaar vonden in verschillende sectoren terugnames van producten plaats.

De beslissing van Snow Brand komt enkele dagen nadat Matsushita Communications Industrial voor de tweede keer in vijf maanden mobilofoons van de markt heeft gehaald. Andere bedrijven zoals Sony hebben ook defecte mobilofoons van de markt gehaald. Die bedrijven proberen de toenemende vraag naar mobilofoons met nieuwe functies bij te houden.

Mitsubishi Motors is nog altijd volop aan het werken aan zijn imago en zijn dalende winsten nadat vorig jaar bekend was geraakt dat het dertig jaar lang de klachten van consumenten verborgen had gehouden voor de toezichthouder van de sector.

De bandenfabrikant Bridgestone heeft ook te lijden van terugnames door zijn Amerikaans filiaal Firestone wegens een mogelijk verband met dodelijke auto-ongevallen.

De terugnames van producten wijzen op een slechte kwaliteitscontrole bij de Japanse bedrijven. Een decennialange stagnatie van de economie zorgt ervoor dat managers steeds kleinere budgetten en steeds hogere verkoopdoelstellingen krijgen.

Ze wijzen ook op een gedragswijziging, want de consumenten hebben nu een grotere keuze dankzij de deregulering en de grotere concurrentie.