De stijging van de beurskoers van Swissair betekent dat er een enorme opluchting heerst over het akkoord van Swissair met de Belgische regering. De rechtszaak omtrent de weigering van Swissair om zijn belang in Sabena op te trekken, was een zwart gat dat de Zwitserse luchtvaartmaatschappij met haar zware schuldenlast had kunnen opslorpen. Die dreiging is nu verdwenen. Swissair heeft al provisies opzijgezet om zijn belofte van 258 miljoen euro aan Sabena na te komen.

Hoewel de Europese Commissie de Belgische steun aan Sabena onderzoekt, biedt de bijdrage van Swissair, die evenwel onder dwang tot stand is gekomen, de Belgische regering steun in die zaak.

Maar Mario Corti is er nog niet. Swissair heeft nu nog een belang van 49 procent in een luchtvaartmaatschappij die voortdurend verlies maakt en die met het herstructureringsplan geen garantie heeft op overleving.

Hoewel Swissair beweert geen verplichtingen te hebben om in de toekomst nieuwe fondsen te geven aan Sabena, zou het zekerder zijn als Swissair uit Sabena zou stappen. De Zwitserse luchtvaartmaatschappij verwacht ook biedingen voor zijn Franse investering in AOM/Air Liberté. Swissair beweert gedekt te zijn tegen mogelijke verliezen, maar daar blijven twijfels over bestaan tot details bekend zijn van de verkoop.

Mario Corti wriemelt zich in ieder geval in de gunst van de beleggers. Obligatiehouders waren ook onder de indruk. De euro-obligatie van Swissair steeg woensdag met zes basispunten. Maar ze staat nog altijd met een discount van 25 procent, want Corti blijft met een grote kopzorg zitten: de schulden.

Het verlies van UAL in het tweede kwartaal onderstreept de slechte situatie van de zakenreizen en tast de geloofwaardigheid aan van de rooskleurige groeiprognoses die Swissair opgeeft voor zijn operationele winst.

In dit marktklimaat zal het moeilijk zijn om activa te verkopen. Het is nog te vroeg om victorie te kraaien.