BRUSSEL (reuters, eigen berichtgeving) -- De internetdochter Chello van het Nederlandse kabelbedrijf UPC wordt naar de beurs gebracht tegen een waardering van 3,5 tot 4,5 miljard euro (tussen 140 en 180 miljard fr.). Die waardering, lager dan analisten hadden verwacht, deed de koers van UPC zelf gisteren met 30 procent dalen.

Er worden 26,9 miljoen aandelen Chello uitgegeven aan een prijsvork tussen 13 en 17 euro. Chello brengt op 31 mei daarmee ongeveer 10 procent van zijn kapitaal naar de Amsterdamse beurs AEX en de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Chello is een internettoegangsleverancier over de kabel en heeft ook een breedbandportaalsite. Chello heeft 180.000 abonnees.

In de beurskoers van UPC zat blijkbaar al een hogere waardering van zijn internetdochter verrekend, want de markt reageerde bijzonder teleurgesteld op de prijsvork. Maar niet alleen die lager dan verwachte waardering, ook de beperkte instap van Microsoft doet het vertrouwen in UPC geen goed. De Amerikaanse softwarereus had een optie op 10 procent van de aandelen-Chello, maar gisteren maakte Microsoft bekend dat het slechts een aandeel van 3,5 procent in het bedrijf neemt. Microsoft heeft wel nog 7 procent van de aandelen van UPC zelf in handen.

Nog voor de wereldwijde correctie van technologie-aandelen en het World Online-debacle, dat in Nederland een zware kater heeft achtergelaten, spraken analisten van een waardering van liefst 8 tot 10 miljard euro voor het internetkabelbedrijf.

Toch is de ,,lage'' waardering van Chello bijzonder relatief. Eén abonnee is nog altijd minstens 19.000 euro waard (ongeveer 750.000 fr.), en de vraag rijst hoe Chello die abonnees kan ,,valoriseren''.