LONDEN (reuters) -- Luc Vandevelde, de Belgische topman van de Britse kledingketen Marks & Spencer, krijgt al slechte punten nog voor hij zijn rapport heeft voorgelegd. Het persbureau Reuters kreeg lucht van de kerstverkopen bij M&S, en die waren -- alweer -- ondermaats.

Volgens de officieuze cijfers zou de verkoop bij M&S in de tweede jaarhelft gedaald zijn met 8 procent (kinderkleding) tot 15 procent (mannenkleding).

M&S komt dinsdag naar buiten met verkoopcijfers over de voorbije 16 weken, waarin ook de belangrijke kerstperiode valt.

Maar analisten lijken hun vertrouwen in het management al lang kwijt te zijn. Vandevelde beloofde eerder dat er dit jaar een stijging zou zijn van de kerstverkopen, maar dat wordt nu op hoongelach onthaald.

,,Het management bestaat helemaal uit strategen zonder enige expertise in de kledingsector'', zegt analist Richard Ratner van Seymour Pierce.

De grote banken zijn al even pessimistisch. ABN Amro heeft een sell-advies op het aandeel, Goldman Sachs verlaagde al zijn winstvoorspelling zonder op de officiële cijfers te wachten, en Merrill Lynch noemt M&S nu al het flopaandeel van 2001 in de kleinhandelsector. ,,Het bedrijf slaagt er niet in een goede prijs, stijl of kwaliteit te bieden'', aldus een vernietigend rapport van de vermogensbeheerder. ,,Er wordt schade toegebracht aan de merknaam en we denken niet dat dit management voor een ommekeer zal zorgen.''