BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) -- Vakbonden en directie bij de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn hervatten maandag hun onderhandelingen over een nieuwe loon-cao. De 24-urenstaking van de buschauffeurs bij De Lijn, vrijdag, was een succes: in Vlaanderen reden er geen bussen of trams. Maar de actie heeft geen toezeggingen opgeleverd van de directie of van de Vlaamse regering.

Het bus- en tramvervoer lag vrijdag in alle Vlaamse provincies helemaal plat, ook op de buslijnen die aan privé-maatschappijen verpacht zijn. School- en belbussen reden evenmin uit. De reizigers bleken goed op de hoogte van de actie, die De Lijn 9 miljoen frank aan inkomsten deed verliezen.

De staking zorgde niet voor de vooraf gevreesde verkeerschaos. De afwezigheid van openbaar vervoer zorgde er wel voor dat de taxibedrijven in de steden gouden zaken konden doen. Bij sommige taxibedrijven was er een verdubbeling van het aantal klanten. Ook bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB waren er meer reizigers.

In Brussel verzamelden een kleine duizend chauffeurs, met in hun kielzog een karavaan van zestig bussen, voor een luidruchtige, maar incidentloze protestbetoging.

Hun eis is bekend: een loonsverhoging met tweemaal 7 procent, over twee jaar. De directie van De Lijn wil niet verder gaan dan 2,7 procent (waarvan 1,5 procent onder de vorm van maaltijdcheques) in 2001 en 1,8 procent in 2002. Het verschil in kostprijs tussen de eis van de chauffeurs (2 miljard) en het voorstel van de directie (750 miljoen) is groot.

Hugo Van Wesemael, directeur-generaal van De Lijn, betreurde de staking, de eerste bij De Lijn sinds 1990. Hij blijft openstaan voor onderhandelingen. De vakbonden beweerden vrijdagavond, na onderhoud bij minister Stevaert, dat ,,er geld vrij wordt vrijgemaakt om cao-onderhandelingen weer op gang te trekken''. Maar Stevaert zelf ontkende dat het om vers geld gaat. Hij onderhandelt zelf niet, ,,dat is een zaak tussen directie en vakbonden''.

Volgens Stevaert is er geld gereserveerd voor de nieuwe cao. Voldoende? ,,Dat moeten de onderhandelingen uitmaken. Ik heb het volste vertrouwen in een spoedige, goede afloop.'' Als de onderhandelingen niets opleveren, plannen de vakbonden in het weekeinde van 27-28 januari een betaalstaking, zodat de reizigers dan gratis mogen rijden.