Mediaxis
© pjb
BRUSSEL -- Mediaxis, de Belgische tijdschriftendochter van het Nederlandse uitgeefconcern VNU, wordt verkocht. Mediaxis is uitgever van onder meer Humo, TV Ekspres, Menzo, Libelle en Flair. De verkoop past in een wereldwijde operatie van VNU. Het bedrijf maakte gisteren de overname van het grootste wereldwijde marktonderzoeksbureau AC Nielsen bekend maar stoot tegelijkertijd al zijn publiekstijdschriften en educatieve uitgaven af.

Wie het straks voor het zeggen gaat hebben bij de in Antwerpen en Brussel gevestigde uitgever Mediaxis, is nog niet bekend. Maar wellicht wordt het een grote Europese uitgever zoals Bertelsmann of Hachette. VNU gaat met zakenbank Merrill Lynch immers proberen om één overnemer te vinden voor al zijn publiekstijdschriften in verschillende Europese landen (Nederland, België, Engeland, Tsjechië, Slovakije en Roemenië). Lokale overnames van aparte onderdelen zijn momenteel niet aan de orde volgens VNU-woordvoerder Maarten Schikker.

In de vakpers werd al een tijdlang gespeculeerd over een verkoop van Mediaxis door VNU omdat de resultaten van de Belgische dochter zouden tegenvallen. Als mogelijke overnemers werden de krantengroepen Vum en Rug genoemd. Volgens VNU is dat ,,klinkklare onzin'' en zal Mediaxis net als de andere tijdschriften worden ondergebracht bij een groter concern. Een shortlist van mogelijke overnamekandidaten is nog niet opgesteld. VNU rekent grofweg op 2 miljard euro (80,7 miljard frank) voor zijn publiekstijdschriften en educatieve uitgaven. Tot die laatste divisie behoort uitgeverij Van In in Lier; die staat dus ook in het uitstalraam.

Volgens Jan Vandenwyngaerden, gedelegeerd bestuurder van Mediaxis, komt de werkgelegenheid van de 500 personeelsleden in Brussel en Antwerpen niet in het gedrang. Ook de investeringsprojecten voor 2001 gaan volgens Vandenwyngaerden gewoon door. Mediaxis bereidt onder meer een zwaar offensief van Humo en TV Ekspres voor met het oog op het op komst zijnde weekblad van productiehuis Woestijnvis. Er wordt ook een ,,vrouwenportaalsite'' gelanceerd samen met Belgacom Skynet.

De overige VNU-activiteiten in België worden behouden. Het gaat om de divisie VNU Business Publications in Brussel met computervakbladen als Data News en Computer Magazine en om Promedia, de uitgever van de Gouden Gids in Antwerpen.