BRUSSEL -- De beursgenoteerde mediaholding Think Media werkt in sneltempo aan een herprofilering. Het bedrijf heeft zijn vastgoedpoot, de vroegere kernactiviteit van groep De Beukelaar, helemaal verkocht. Uitgeverijdochter De Vrije Pers stopt met het maandblad Teek. Teek verdwijnt na jaren vechten op de rand van de rendabiliteit.

Think MEDIA, dat vroeger De Beukelaar heette en op Euronext Brussel is genoteerd, realiseert een meerwaarde van 5,27 miljoen euro (212 miljoen frank) op de 69 procent-participatie die het aanhield in DB Invest. Die vastgoeddivisie, waarvan al eerder kleinere pakketten werden afgestoten, wordt voor 8,64 miljoen euro (348 miljoen frank) verkocht aan de vennootschap Mangrove van Freddy Van Lancker.

Think Media had al langer aangekondigd dat het af wou van zijn vastgoed, omdat het zich wil focussen op media- en nieuwe media-activiteiten. Belangrijkste nieuwe project daarbij is de uitbouw van de nieuwe nationale radiozender 4FM, die onlangs een licentie in de wacht sleepte.

Think Media heeft echter ook met minder succesvolle mediaprojecten af te rekenen. Met name bij dochter De Vrije Pers rommelt het. Woensdag kondigde De Vrije Pers aan het personeel aan dat het maandblad Teek ophoudt te bestaan. Op woensdag 31 oktober ligt het laatste nummer in de winkel. De stopzetting komt er minder dan een jaar na de overname van de titel en de herlancering van Teek door De Vrije Pers. Toenmalig uitgever Alain Grootaers wou er de Vlaamse versie van Rolling Stone van maken en mikte op een verkoop van 20.000 tot 30.000 exemplaren. ,,Maar het blad haalde amper 10.000 exemplaren'', zegt marketingdirecteur Albert Kloezen. Voor het break-evenpunt was minstens een verkochte oplage van 15.000 exemplaren nodig. Think Media wil niet langer investeren in het blad en tegen het jaareinde alleen nog winstgevende titels uitgeven. Eerder al moest het mislukte vrouwenblad Lola eraan geloven.

Teek was een langer leven beschoren dan Lola. De roots van het blad liggen bij Gert Van Mol, die negen jaar geleden al Short Teek als een Leuvens filmblaadje uitgaf. Later maakte hij er een breder entertainmentblad van. Zijn vennootschap The Publishing Company is inmiddels failliet en de andere titels als Sputnik en het businessblad Impact liggen nog bij de curator. TPC verkocht wel de titel en de rechten op Teek nog voor het faillissement aan De Vrije Pers. Volgens Kloezen -- zelf afkomstig van The Publishing Company -- werden van het blad, ondanks eerder opgeklopte cijfers, nooit meer dan 16.000 exemplaren verkocht.

De drie vaste medewerkers van Teek kunnen bij de twee andere titels van De Vrije Pers, Ché en P-magazine, aan de slag. Die titels doen het wel goed, met een oplage van respectievelijk 30.000 en 68.000 exemplaren. Een deeltje van Teek wordt wel gerecupereerd als bijlage bij P-magazine.

Hoeveel De Vrije Pers uiteindelijk verloren heeft aan het Teek-avontuur, wil het bedrijf niet kwijt. Deze zomer nog kwam het bedrijf in het nieuws wegens wanbetalingen aan leveranciers. Think Media voerde een kapitaalsverhoging door bij De Vrije Pers, die het zelf met een lening financierde.