BRUSSEL -- De binnenvaart in Vlaanderen is ook in 2001 lichtjes blijven groeien en dat ondanks een forse terugval van de economie. Filip Martens van Promotie Binnenvaart Vlaanderen wijst er bovendien op dat de binnenvaart sinds 1997 systematisch knabbelt aan het grote marktaandeel van het containervervoer via de weg.

In 2001 werd 34,8 procent meer ton per kilometer vervoerd dan in 1997. Het betekent dat 75.000 vrachtwagens van de weg zijn gehouden, zei Promotie Binnenvaart Vlaanderen gisteren tijdens de voorstelling van zijn jaarverslag.

Filip Martens, de voorzitter van de belangenbehartiger van de binnenvaart, had het zelfs over een structurele ommekeer. In 1997 ging nog 66 procent van de containers van en naar de Antwerpse haven via de weg, tegen 27 procent via binnenschepen. Vier jaar later, in 2001, is het containervervoer via de weg teruggevallen tot 61 procent terwijl de binnenschepen nu 30 procent van alle containers vervoeren.

Vorig jaar werd met 4,2 miljard ton per kilometer ruim 4 procent meer op de Vlaamse binnenwateren vervoerd, vergeleken met 2000. In volume werd in 2001 een groei met 2,13 procent gehaald.

De vooruitgang is volgens Filip Martens vooral te danken aan het kaaimurenprogramma van de Vlaamse overheid. De overheid subsidieert tachtig procent van de bouw van kaaimuren langs de Vlaamse rivieren en kanalen. De privésector moet de overige 20 procent bijpassen.

In januari 2002 waren er 18 kaaimuren in bedrijf en van de 75 aanvragen voor de bouw van nieuwe kaaimuren waren er al 74 goedgekeurd. Eenmaal al deze kaaimuren in gebruik, zou jaarlijks zowat 195 miljoen ton goederen -- goed voor 780.000 vrachtwagens -- via het water vervoerd kunnen worden in plaats van via de weg. Volgens de Vlaamse minister van Mobiliteit, Steve Stevaert (SP.A), is de vooruitgang ook te danken aan de forse vermindering van de vaarrechten. Dat maakt goederenvervoer per binnenschip goedkoper.

Voor vice-premier Stevaert draagt de binnenvaart haar steentje bij tot de filebestrijding en de CO 2 -reductie in Vlaanderen. Voor de beeldpers poseerde Stevaert prompt voor een binnenschip waarop een reusachtige sticker kleefde met als opschrift: ,,Hier vaart een file van 180 vrachtwagens voorbij''.

De groei van de binnenvaart wordt volgens Promotie Binnenvaart ook geïllustreerd door de investeringen in nieuwe schepen. De jongste twee jaar werden 20 nieuwe schepen in de vaart gebracht. ,,Het is van de jaren '50 en '60 geleden dat er nog zoveel nieuwe tonnenmaat in de vaart werd gebracht.''

Promotie Binnenvaart Vlaanderen had ondanks het goede nieuws nog een verlanglijstje klaar voor minister Stevaert. Er wordt aangedrongen op onderhouds- en baggerwerken om diepgangbeperkingen op de Gentse Ringvaart, de Leie en het Kanaal Roeselare-Leie op te heffen.

Verder vraagt Promotie Binnenvaart aan de overheid om milieutransporten via waterwegen aan te moedigen.

Dat kan door alle nieuwe installaties voor afvalbehandeling naar watergebonden locaties te oriënteren en door het vergunningsbeleid en de milieuheffingen aan te passen aan de aard van het transport, besloot Filip Martens.