©belga
BRUSSEL -- De NMBS heeft gisteren op de algemene vergadering van InterFerryBoats (IFB) officieel beslist om met het overslagbedrijf verder te gaan. Het bedrijf krijgt van de raad van bestuur van de NMBS een voorschot van 2,5 miljoen euro, zodat het zonder kleerscheuren de zomer kan doorkomen.

De algemene vergadering moest die beslissing gisteren nemen, nadat de revisoren twee maanden geleden hadden vastgesteld dat het eigen vermogen van IFB was gedaald tot beneden de helft van het maatschappelijk kapitaal. De vennootschapswetgeving schrijft voor dat in zo'n geval de algemene vergadering zich moet buigen over de toekomst van het bedrijf.

De sluiting van het bedrijf is nooit echt een optie geweest. De synergie met B-Cargo, de goederenafdeling van het spoor, is te groot. Maar het bedrijf moet alleszins grondig geherstructureerd worden.

IFB boekte afgelopen jaar een verlies van 24,7 miljoen euro, tegenover 4,3 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijf had in 2000 nog een eigen vermogen van 38,7 miljoen euro. Daar bleef eind 2001 nog maar 26,2 miljoen euro van over. Op groepsniveau bedroeg het verlies in 2001 29,5 miljoen euro, tegenover 7 miljoen euro een jaar eerder.

De raad van bestuur heeft dan al wel ingestemd om met IFB verder te gaan, maar hoeveel vers kapitaal het bedrijf krijgt om verder door het leven te gaan, wordt pas in september beslist. Dan moet het herstructureringsplan van Antoine Martens, gedelegeerd bestuurder van IFB, klaar zijn. Intussen krijgt IFB van de NMBS een voorschot van 2,5 miljoen euro om de zomer door te komen.

De grote lijnen van het herstructureringsplan staan al op papier. De administratie en boekhouding worden samengebracht in Berchem. IFB heeft momenteel ook nog administratieve diensten in Zeebrugge en Gent. Het aantal treintrafieken dat IFB organiseert, zal verminderd worden om een hogere dekkingsgraad van de treinstellen te realiseren. De terminal in Brussel gaat dicht.

Martens gaat bovendien ook grote schoonmaak houden bij de filialen in Frankrijk (terminals) en Duitsland (binnenvaartexpeditie). ,,Alle filialen die verlieslatend zijn of strategisch niet belangrijk, moeten eruit.'' Vooral dat laatste onderdeel vergt veel werk volgens de gedelegeerd bestuurder.

Er zullen ook banen sneuvelen. Bij IFB werken op dit ogenblik 210 mensen. De onderhandelingen met de vakbonden gaan de komende dagen van start.

IFB ontstond in 1998 uit de fusie van Interferry, Ferry-Boats en spoorexpeditie van Edmond Depaire.

De NMBS-dochter exploiteert haventerminals in Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Duinkerke en Brussel en organiseert treintrafieken naar verschillende Europese landen. Maar totnogtoe met weinig succes.

IFB paste in de plannen van Etienne Schouppe, die trouwens nog altijd voorzitter van het overslagbedrijf is, om de NMBS van een sterke goederentak te voorzien, die de klanten van deur tot deur kan bedienen. Daarvoor zou het trio IFB, ABX en B-Cargo moeten instaan.