Nissan en Renault zijn meer en meer elkaars tegenpool. Op het moment dat de Japanse autoconstructeur schitterende resultaten voorlegt, gaf Renault, dat 36,8 procent van Nissan in handen heeft, een winstwaarschuwing. Het algemene patroon was al bekend, namelijk dat een beter presterend Nissan gedeeltelijk de vertraging bij Renault compenseert. Maar die trend is nu meer uitgesproken. Voor beide groepen zijn nieuwe modellen echter van essentieel belang.

Renault bevindt zich in de situatie dat het heel wat oudere modellen heeft en het verliest marktaandeel aan onder meer Peugeot Citroën, dat verschillende nieuwe, mooie modellen heeft. Dat leidt tot promotiecampagnes om de klanten aan te trekken en dat vreet aan de marges.

De grote vraag is of de nieuwe Laguna, de herwerkte Clio later dit jaar en de luxueuze Vel Satis begin volgend jaar de daling kunnen stoppen. Als dat niet lukt, zit Renault met een enorme kloof tussen nu en eind 2002, wanneer het de nieuwe Megane en Scenic lanceert.

Daardoor stijgt de druk op Nissan om een grotere bijdrage te leveren. Maar uit alles blijkt totnogtoe dat Carlos Ghosn, voorzitter van Nissan, zijn nieuwe doelstellingen kan halen. Na spectaculaire kostenbesparingen is de stijgende operationele marge van Nissan groter dan die van Renault. Om die marge van 4,75 procent te doen stijgen naar 7 tot 8 procent tegen 2006 is een combinatie nodig van kostenbeheersing en enkele succesmodellen. Nissan heeft gelukkig 22 nieuwe of herwerkte modellen gepland voor de periode 2003-2006 wat de kansen van Nissan aanzienlijk verhoogt.

Daardoor heeft Nissan van alle Japanse autoconstructeurs ook een van de beste groeiprognoses. Renault daarentegen heeft een gebrek aan dynamiek op korte en middellange termijn. Maar als je geen rekening houdt met de marktwaarde van zijn belang in Nissan en Volvo, dan ziet zijn kernactiviteit er opvallend ondergewaardeerd uit. Dat kan enige steun bieden aan de koers.