RTL, de pan-Europese televisiezender, en Telefónica, de Spaanse telecommunicatiegroep, onderzoeken naar verluidt de mogelijkheden van een mediadeal die voor RTL de deur zou openzetten naar de Spaanse markt.

De gesprekken draaien rond Endemol, het Nederlandse televisiebedrijf dat het enorm populaire programma Big Brother bedacht en vorig jaar werd overgenomen door Telefónica voor 5,5 miljard euro.

De gesprekken zitten in een vroeg stadium. Gezien de complexe kruisparticipaties en overnames van de betrokken bedrijven kan het volgens managers nog lang duren voor een overeenkomst tot stand komt, als er al een overeenkomst wordt bereikt.

De gesprekken wijzen erop dat een van de grootste Europese televisiezenders aast op de programma's van een van de succesvolste televisieproducenten van Europa.

De inhoud van een overeenkomst kan variëren van een samenwerking tussen Endemol en de televisieproductie binnen RTL tot een fusie tussen RTL en Telefónica Media, de mediatak van de Spaanse groep. Een fusie zou een radicale herschikking betekenen van de Europese sector van televisiezenders en productiehuizen.

RTL bezit televisiekanalen in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Benelux. Endemol heeft met zijn programma Big Brother succes geoogst in acht landen in heel Europa.

Pearson, eigenaar van de Financial Times heeft een belang van 22 procent in RTL. Vorig jaar ontstond RTL uit de fusie van de mediabelangen van de Duitse mediareus Bertelsmann, de Belgische groep GBL en Pearson Television. Voor die fusie had Pearson ook interesse getoond om Endemol te kopen.

Nu ligt een combinatie van Endemol en Pearson Television opnieuw ter sprake, deze keer door de managers van RTL en Telefónica.

Bertelsmann, dat een controlerend belang heeft in RTL, wil graag Endemol binnenhalen om programma's te maken voor zijn televisienetwerken. Bertelsmann wil ook graag zijn televisiebelangen in Spanje verhogen. De Duitse groep bezit via RTL een belang van 18 procent in Antena 3, een winstgevende Spaanse televisiezender waar Telefónica de controle over heeft. Bertelsmann zou graag zijn belang in Antena 3 verhogen.

Een deal ligt nochtans niet voor de hand. Telefónica kocht Endemol toen de markt op haar hoogtepunt stond. Zakenbankiers vrezen voor een pijnlijke revaluatie van Endemol als het aan RTL wordt toegevoegd of als er een fusie zou komen.

Maar Telefónica zei donderdag dat Antena 3 niet te koop stond. Het bedrijf weigerde te bevestigen dat er met RTL gesprekken werden gevoerd over een mogelijke verkoop van Endemol.