BRUSSEL -- Boo.com is failliet. Daarmee sneuvelt voor het eerst een van de grotere en ambitieuze Europese internetbedrijven. En het zal niet het laatste zijn nu de werkelijkheid de hype verdringt. Volgens de meeste analisten is dat geen slechte evolutie.

Boo.com, een sjieke en trendy mode- en sportkledingwinkel op het Internet, heeft als eerste grote internetbedrijf in Groot-Brittannië het faillissement aangevraagd (DS 18 mei ). Een gebrek aan middelen noopte de ambitieuze, volgens sommigen pretentieus opgezette onderneming amper zes maanden na haar lancering de boeken definitief te sluiten. Driehonderd mensen verliezen hun baan.

Een laatste smeekbede aan aandeelhouders en investeerders om 30 miljoen dollar (1,3 miljard frank) cash los te weken, vond geen gehoor. Inspanningen om een overnemer te vinden voor de niet-beursgenoteerde onderneming draaiden op niets uit.

In februari boekte boo.com nochtans 657.000 dollar inkomsten, evenveel als de drie maanden voordien, maar de kosten waren niet meer te dragen. Boo.com verbruikte zowat 1 miljoen dollar per week.

Bij boo.com was er sprake van grootheidswaan. Volgens The Wall Street Journal gaf het bedrijf hopen geld uit aan advertenties, onder meer in volle prime time op televisie. De oorspronkelijke medewerkers bedolven zich onder dure gadgets, de senior managers proefden volop van de glamour van de modewereld, vijfsterrenhotels en eersteklassetickets naar shows in Parijs en Milaan.

In ieder geval gaat een serieuze waarschuwing uit naar andere internetbedrijven die nog steeds verlies maken. In de hype was er geld genoeg voor grootse plannen en ambitieuze dromen. Vandaag heeft de realiteitszin de meeste beleggers weer in de hand en worden oude economische waarden als winst, kosten, return op investeringen en de realisatie van een zakenplan opnieuw belangrijk.

Boo.com's faillissement verhoogt de bezorgdheid bij investeerders over de leefbaarheid van vele startende dotcoms die, zo blijkt uit steeds meer onderzoeken, misschien wel nooit winst zullen maken.

Een studie van PricewaterhouseCoopers die woensdag werd gepubliceerd, waarschuwt dat een op de vier Britse internetbedrijven zonder cash kan vallen binnen zes maanden. Binnen vijftien maanden zou zelfs de meerderheid met serieuze liquiditeitsmoeilijkheden kampen.

,,Veel van deze bedrijven hebben nog maar erg weinig tijd over om hun inkomsten op te krikken of nieuwe fondsen in te zamelen, zeker nu de investeerders na de recente correctie op de aandelenmarkten veel selectiever worden in de internetaandelen die ze willen steunen'', merkt John Soden in het rapport op.

Volgens dealers zal het schrikeffect van de ineenstorting van boo.com de uittrede uit de sector nog versnellen. Zuivere e-commerce-bedrijven moeten ook steeds meer optornen tegen bedrijven uit de oude economie die hun eigen webaanwezigheid opdrijven.

,,De dagen dat twijfelachtige ondernemingen en voorstellen zonder meer gesubsidieerd worden, zijn voorbij'', zegt analist Peter Bradshaw van Merrill Lynch. Hij schat dat 75 procent van de Europese dot-coms de komende jaren zal verdwijnen door fusies of door faillissementen.

Risicokapitaal-investeerders benadrukken wel dat er nog een serieus potentieel is voor bedrijven om het Internet te gebruiken. Planning en management zijn echter cruciaal geworden. ,,Voor een goed product en langetermijn-potentieel is er nog steeds geld'', zei Brian Larcombe, topman van Engelands grootste venture capital firm, 3i Group aan Reuters.

En er is nog goed nieuws. Door het kaf van het koren te scheiden, krijg je met minder kapitaal hogere opbrengsten.