BRUSSEL -- Houders van een jaarabonnement van De Lijn krijgen de eerstvolgende weken een terugbetaling. Het 'cadeautje' komt er de prijs van de abonnementen op 1 februari met vijf procent naar omlaag ging.

,,Ongeveer 66.000 klanten hebben een jaarabonnement dat langer loopt dan die datum'', zegt Chris Van de Vreken woordvoerster bij De Lijn Vlaanderen. ,,Ook die mensen moeten kunnen profiteren van de prijsverlaging. Vanaf een bedrag van honderd frank betalen wij hen het teveel terug.''

Op 1 februari ging de prijsverlaging van de abonnementen in.

,,De maatregel was al in november bekend'', zegt Van de Vreken. ,,Voor mensen met een abonnement van kortere tijdsduur meteen geen probleem. Zij genoten direct van het prijsvoordeel. Alleen de jaarabonnees leken de dupe te worden van de tariefverlaging. Daarom hebben wij beslist hen het teveel voor de resterende looptijd van hun kaart terug te betalen.''

Welk totaal bedrag er mee gemoeid is, kan Van de Vreken niet kwijt. ,,Het is nog te vroeg om er cijfers op te plakken. De eerste brieven naar de 66.000 abonnees gingen in ieder geval al de deur uit. De hele operatie zal dus een tijdje in beslag nemen. We rekenen op anderhalve maand alvorens de klus geklaard is.''

Op een strookje onderaan de brief moet de abonnee alleen zijn rekeningnummer invullen. ,,Terugzenden of faxen naar onze diensten en De Lijn schrijft de vijf procent korting op de resterende looptijd over'', zegt Van de Vreken. ,,Tenminste als het bedrag hoger is dan honderd frank.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig