LONDEN (reuters) -- Bass zoekt overnemers voor zijn bierafdeling. De Britse brouwerij- en ontspanningsgroep wil zich focussen op de meer winstgevende uitbating van pubs en de internationale hotelketens.

De bierafdeling van Bass brouwt bijna een op vier Britse pinten en is zowat 1,8 miljard pond waard (102 miljard frank). Bass is Groot-Brittaniës tweede bierproducent en bezit merken als de populaire topper Carling, Worthington, Bass en Caffrey's ales.

Bier brouwen levert echter minder dan een vijfde van de Bass-groepswinst. De druk op de winstmarges, recente Engelse wetten en mislukte expansiepogingen binnen Groot-Brittannië en Tsjechië hebben de beslissing om te verkopen bespoedigd.

Twee van 's wereld top-biergroepen, Heineken (nummer twee) en South African Breweries (nummer drie) hebben al hun interesse getoond en gelden als topkandidaat.

Bass hoopt echter op een biedoorlog. Wanneer de grootste brouwer ter wereld, het Amerikaanse Anheuser-Busch, en het Belgische Interbrew ook een bod uitbrengen, zou de prijs omhoogschieten. Analisten merken op dat de Bass-aandelen sterk ondergewaardeerd zijn.

De brouwerijverkoop zou de aandacht van de beleggers vestigen op de snelgroeiende en winstgevende cafés en hotels. Bass bezit nu 3.000 pubs en speelt een leidende rol met de Holiday-Inn en Inter-Continental-hotelketens.

De bierverkoop zou het bedrijf tot negen maal meer winstgevend maken en de aandelen tot op een koers van negen pond brengen.

Na het nieuws steeg die koers alvast met 0,66 pond tot 7,61. Ook twee andere Britse brouwers, Whitbread en marktleider Scottish and Newcastle, profiteerden van koersopstoten in de anders weinig opwindende Britse biermarkt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig