Serge Dassault
©epa

PARIJS -- Hij wordt binnenkort 75, maar ziet zijn ,,pensioen'' niet opgetogen tegemoet. Ja, vliegtuigbouwer Serge Dassault houdt van jagen en van tonijn-vissen in de Middellandse Zee. ,,Maar mijn passie is altijd mijn werk geweest, twaalf tot vijftien uur per dag.''

De passie voor vliegtuigen zit hem in het bloed. Zijn vader Marcel Bloch, die na de bevrijding de naam Dassault nam, was, als een Bill Boeing, Don Douglas of Andreï Tupolev, één van die geniale ingenieurs die revolutionaire vliegtuigen ontwierpen en bouwden.

Maar het is geen onverdeeld geschenk een beroemde naam en bedrijf te erven. Serge moest bewijzen dat hij niet louter ,,de zoon van zijn vader'' was. Hij studeerde af aan de Ecole Polytechnique en de Sup'Aero (Ecole Nationale Supérieure de l'Aeronautique), en beproefde als testpiloot de Mystères en Mirages van Dassault Aviation.

Hij bewees dat hij op eigen vleugels kon vliegen met zijn onafhankelijk elektronica-bedrijf. Maar hij bleef in de schaduw van zijn geniale vader en toen Marcel Bloch in 1986 overleed, op 94-jarige leeftijd, moest hij knokken om de opvolging. De regering van Jacques Chirac dacht dat de zoon, die toen trouwens al 61 was, niet opgewassen was tegen de taak.

Hij toonde zich een bekwame bedrijfsleider, zij het dat hij in tien jaar het personeel van 16.000 loontrekkenden tot zowat 9.500 reduceerde om het hoofd boven water te houden.

Dat de verkoop van gevechtsvliegtuigen zakte, lag niet aan Serge Dassault maar aan de val van de Muur in 1989 die overal tot inkrimping van de defensiebegrotingen leidde. De Rafale, waarvan Serge de plannen erfde, is allicht het laatste gevechtsvliegtuig dat alleen door Frankrijk gebouwd wordt. De opvolger zal hoogstwaarschijnlijk een gemeenschappelijk Europees toestel zijn.

Inmiddels brengt de civiele sector meer geld in het laadje, met de buitengewoon sucsvolle businessjet Falcon.

De veranderde geopolitieke situatie dwong Frankrijk tot een concentratie van zijn defensie-industrie. Na hevig verzet tegen alle fusieplannen moest Serge Dassault in 1996 instemmen met een participatie van 46 procent van Aerospatiale-Matra. De familie behoudt een aandeel van 49,90 procent in Dassault Aviation.

De patron , die op zijn verjaardag op 4 april vertrekt, heeft twee zonen en twee dochters, maar voor het eerst zal de baas van het bedrijf niet Dassault heten. Serge wordt opgevolgd door zijn vice-voorzitter, Charles Edelstenne. Komt er later weer een Dassault aan de top, vroeg gistermorgen een tv-interviewer. ,,Dat zal van hun bekwaamheid afhangen'', zei de kwieke 74'er.

In het hele interview was duidelijk dat hij niet naar rust snakt, dat hij zijn bedrijf en zijn vliegtuigen zal missen. Hij zal blijven reizen om nieuwe markten te helpen zoeken. En misschien gaat hij nog intensiever aan politiek doen -- hij is nu burgemeester van Corbeil-Essonne, lid van de departementsraad van Essonne en van de regionale raad van Ile-de-France. Een nationaal mandaat zou hem wel iets zeggen. Voor welke partij, hoefde de interviewer niet te vragen. De Dassaults zijn ook gaullist van vader op zoon, sinds de bezetting en het verzet.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig