Fordfabriek in Engeland
©epa

LONDEN (reuters) -- De Ford-fabriek in het Engelse Dagenham zal met ongeveer een derde inkrimpen. Dat maakte de directeur van Ford Europa, Nick Scheele, gisteren bekend. Of hiermee een einde komt aan de speculaties over een grote saneringsoperatie in de Europese vestigingen van Ford, valt te betwijfelen. ,,We nemen vandaag een belangrijke stap, maar het is geen totale oplossing voor ons probleem'', zei Scheele.

Na maanden van geruchten, die doorgaans door Ford zelf werden aangewakkerd, is de kogel door de kerk. De Ford-Fabriek in Dagenham, een plaatsje ten Noordoosten van Londen, moet 1.500 arbeiders ontslaan. Daarmee wil Ford het acute probleem van de overcapaciteit te lijf gaan. Maar of het bij Dagenham zal blijven, blijft een open vraag. Geruchten die ook de Ford-Fabriek in Genk aanwezen als mogelijk slachtoffer, deed Ford Europa eerder al af als nonsens.

Ford doet het in Europa niet zo best. Ondanks recordverkopen in 1999, zag de Europese tak van de Amerikaanse autoconstructeur zijn winst wegsmelten. Van het resultaat van 193 miljoen euro in 1998, bleef in 1999 nog 28 miljoen euro over. Het laatste kwartaal van dat jaar was ronduit slecht. Bovendien heeft de autoconstructeur over een langere periode heel wat marktaandeel aan zijn concurrenten moeten prijsgeven.

Dagenham is de grootste vestiging van Ford in Groot-Brittannië. Er werken 4.185 mensen. Die maken vooral Ford Fiesta's, een model dat volgens analisten niet meer in de smaak van de consument valt.

Voor de Engelse vakbond van de transportsector komt het nieuws niet echt als een verrassing. Hoofdonderhandelaar Tony Woodley had eerder al laten weten zich te zullen verzetten als het aantal ontslagen boven de 1.000 komt te liggen. ,,We moeten weten of de toekomst van de fabriek in het gedrang komt. Als dat het geval is, zullen we zeker met de bedrijfleiders in aanvaring komen'', zei hij gisteren in een reactie. Daarnaast haalde hij uit naar de lakse Britse sociale wetgeving. ,,Het toont nog een keer aan dat het veel te gemakkelijk en goedkoper is om een Engelse arbeider te ontslaan.''

Nochtans wijzen analisten vooral de sterke Engelse munt aan als een belangrijke oorzaak voor Fords beslissing. Het Britse pond werd op twaalf maanden tijd bijna 15 procent duurder ten opzichte van de euro. Het sterke pond zou ook BMW beïnvloed hebben om te dreigen een deel van de productie van Rover naar het continent te verhuizen.

Bij Ford werken 105.000 mensen in Europa in 47 productievestigingen. In Groot-Brittannië zijn er dat 29.000. Ford Genk is een van de grootste productiecentra in Europa. Ford België heeft laten weten geen commentaar te willen leveren in verband met de afslanking in Groot-Brittannië. ,,Dat is een Britse aangelegenheid.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig