TER HULPEN -- Het Waals Gewest trekt 400 miljoen uit voor de ondersteuning van zijn beeldindustrie. Waals minister voor Economie, Serge Kubla, en de absolute top van de Waalse film, illustratoren, stripuitgevers en ,,nieuwe media'' hebben dat gisteren toepasselijk bekendgemaakt in het kasteel van Ter Hulpen, dat ook het decor vormde voor het bekroonde Maître de la musique.

Vanaf Pasen moet het onafhankelijke beeldfiliaal van de SRIW, de Waalse regionale investeringsmaatschappij, operationeel zijn. Met vier maal 100 miljoen wil Kubla de in Wallonië erg belangrijke sector van het beeld steunen en de verschillende betrokkenen beter laten samenwerken. Tal van grote cinemanamen als Luc en Jean-Pierre Dardenne, Benoit Mariage, Benoît Poelvoorde en Emilie Dequenne, uitgevers als Casterman, Lombard en Dupuis, en beeldtechnologen als Neuroplanet en EVS verlenen hun medewerking en nemen zitting in het comité dat oordeelt over projecten.

De nieuwe dienst, die nog een gepaste naam zoekt, focust op drie activiteiten: film, tekenfilm en strip, en de beeldtechnologie.

,,Wij willen de beeldindustrie hier houden en meer uitgaven en realisaties ten dienste laten staan van Wallonië, bijvoorbeeld voor werkgelegenheid. Ook het patrimonium valoriseren hoort daarbij'', zegt Kubla die zich gisteren genesteld had tussen de César-kandidaten Dequenne en Mariage.

,,Voor elke investering van 100 moet er 150 terugvloeien naar Wallonië'', zegt de minister. ,,Vanzelfsprekend zonder artistieke inmenging. Wij zijn slechts een van de spelers rond de productietafel en kijken specifiek naar de economische impact voor ons gewest.''

Bij de film gaat het bijvoorbeeld om coproductie, leningen, administratieve ondersteuning of het aanbieden van locaties. De strips moeten de transformatie naar film aandurven. Ook wil Wallonië de mogelijkheden van de ,,nieuwe media'' exploreren en buitenlandse investeringen aantrekken.

Honderd miljoen per jaar is een peulenschil in deze kostenintensieve sector. Toch werken heel wat bekende Walen enthousiast mee. De sector blijkt vragende partij voor elk initiatief dat financieel kan helpen. Aan het geroezemoes van plannen en projecten te oordelen, en aan het gekir rond Dequenne te horen, leek ook de contactopzet alvast geslaagd. Volgens Gouden-Palmwinnaar Jean-Pierre Dardenne levert deze extra financieringsmogelijkheid misschien een Belgische verankering op in de steeds internationaler wordende filmwereld. ,,Het sterkt ons te weten dat de overheid achter ons staat.''

Voor Paul Hannequart, directeur van het succesvolle Luikse beeldtechnologiebedrijf Neuroplanet, zijn niet de beschikbare ,,symbolische'' sommen, maar het initiatief zelf belangrijk. ,,Hiermee kunnen we een dynamiek creëren om privé-kapitaal los te weken en kunnen we federaal druk uitoefenen om belastingvoordelen en eenvoudige financieringsstructuren op te zetten'', zegt Hannequart.

,,Wallonië bezit een enorm beeldpatrimonium, van stripverhalen tot film. Om dat geweldige potentieel te behouden, moeten we ons kunnen aanpassen aan nieuwe media als het Internet, cd-rom of 3D-film. Dat is een enorm veld, waar nog heel veel werk rest. Misschien kan dit het begin zijn'', zegt Hannequart die al langer luidop droomt van een Waalse beeldtechnologievallei, naar analogie met de Vlaams-Ieperse taaltechnologie.