BRUSSEL -- De Raad van State geeft het Brussels Gewest vrij spel om geluidsnormen op te leggen. Dat betekent een opdoffer voor de luchthavengemeenschap van Zaventem, die tegen het Brussels besluit klacht had ingediend.

Het is nu afwachten wat het effect van die normen zal zijn en of er ook federale of Vlaamse normen komen. Het Brussels Gewest pakte in 1998 uit met een ordonnantie tegen geluidshinder, uitvoerbaar op 1 januari 2000. Op 11 oktober 1999 stapten zes luchtvaartmaatschappijen en luchthavenexploitant Biac naar de Raad van State om de schorsing van het gewestbesluit te vragen. De auditeur van de Raad van State was het gewest in zijn advies van 2 december al gunstig gezind. De Raad volgde dat advies nu door de gevraagde opschorting te verwerpen op basis van het belang van de volksgezondheid.

Sabena reageert voorzichtig. ,,Dit is een schorsing van het Brussels besluit, onze vraag tot vernietiging moet nog ten gronde worden behandeld'', zegt woordvoerder Wilfried Remans. Brussels minister van Leefmilieu, Didier Gosuin (FDF), is er gerust in. ,,Die uitspraak kan jaren op zich laten wachten. Tegen dan moet de federale overheid al orde op zaken hebben gesteld in het luchtruim. Ik hoop zelfs dat de federale werkgroep voor februari klaar is en we de luchtvaartmaatschappijen niet moeten beboeten voor overtredingen van de ordonnantie.''

Het Gewest begint op 1 februari met sanctioneren, boetes die kunnen oplopen van 2.500 tot 2,5 miljoen per overtreding. De geluidsnormen variëren tussen 45 en 55 decibel 's nachts en tussen 55 en 65 decibel overdag.

Blijft evenwel het probleem dat Belgocontrol de vluchtgegevens van overtreders weigert vrij te geven. ,,We zullen de factuur van de boetes voorleggen aan Belgocontrol zelf. Desnoods sleuren we Belgocontrol voor de rechtbank'', aldus nog een strijdvaardige Gosuin.

,,Met de uitspraak van de Raad van State is duidelijk dat een Gewest normen kan opleggen'', zegt Dolf Cauwelier van actiecomité Wakker Tervuren. ,,Het Vlaams Gewest en in casu minister Dua moet hetzelfde doen. En dan is het gedaan met de schade die maatschappijen zoals DHL aan de gezondheid toebrengen.'' Minister Dua heeft al aangekondigd plannen in die richting te hebben. Bij het veelbesproken DHL was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.